Lär känna eleverna utifrån bildämnets förmågor

Såhär i terminsstarten tänkte jag dela med mig av en stencil med ”lära-känna-frågor” utifrån de olika förmågorna som ska övas i bildämnet. Stencilen har jag tänkt ska ligga i deras bildmapp som underlag för diskussioner. Kanske går vi igenom några frågor nu och några senare och vi kan återkomma till dem under terminen.

Lär känna eleverna och eleverna lär känna bildämnet

Även om jag har haft några elever i flera år kan det ändå vara intressant att se hur svaren förändras eller inte. Som bildlärare har jag ca 350 människor att lära känna. 350 väldigt viktiga möten varje vecka och det kräver en del arbete. Ibland behöver jag försöka hitta ingång till vad som intresserar en elev för att anpassa undervisningen så att den blir intressant. Att skapa relation är ju viktigt och på bara en lektion i veckan så behöver jag lite underlag. Stencilen kan vara ett underlag att utgå ifrån.

Jag vill också att eleverna ska förstå vad bildämnet går ut på och jag vill börja direkt på terminen med förmågorna. Jag kan också plocka upp intressanta svar jag får och knyta an till under terminen. T.ex. är jag nyfiken på vilka bilder de diskuterar med sina kompisar eller fascineras av. Jag ser vilka favoriter det finns i grupperna och kan vikta olika områden så att det passar dem. Stencilen finns här: till pdf dokumentet.

Förutom denna stencil så vill jag modellera hur en vanlig lektion går till redan första terminslektionen. Speciellt för de elever som är nya för mig. 25% av min tjänst byts ju ut varje år! Jag vill att de ska skapa på en gång! Att visa: Hur man går in sätter sig, får instruktioner, hämtar material, jobbar, städar, reflekterar och avslutar.

Uppstartsuppgift

Att göra något till utsidan på elevernas bildmapp, börjar jag varje höst med. Oftast har det gått ut på att jobba med bild och text i en layout Tidigare år har jag gjort en terminsplanering för varje årskurs (6-9) och då gjort fyra olika typer av uppgifter utanpå elevernas bildmappar. I år har jag färgkodat årskursernas mappar men alla elever kommer få jobba fram en symmetribild utifrån inspiration av sitt namn. De får leka med bokstäverna i sitt namn och kopiera upp en del/tårtbit till en mandala eller en spegelvänd bild. De får denna instruktion av mig.  Och denna powerpoint ligger till grund för uppgiften. Så samtidigt som alla terminsplaneringar ska göras och nya idéer och grepp ska tas, så har jag ett rikt material att börja alla mina 15 grupper bild med.

Namnmandala och symmetribild

Eleverna får skriva sitt namn och jag demonstrerar olika sätt att göra det framme på tavlan. Jag erbjuder en inplastad stencil med hur man gör blockbokstäver. Jag visar hur man planerar ord för att få bokstäverna lika stora och mellanrummen bra. Uppgiftsstencilen ger exempel på val och hänsynstaganden man kan göra när man skapar. Det är ett stöd och en steg för steg beskrivning som kan vara bra för de elever som vill att vi bryter ned uppgiften. Det är också för att visa hur mycket tänkande det finns i en process. Efteråt får eleverna fylla i en självbedömning och vi kommer också att samla kvaliteter tillsammans. Hur många veckor kan det här ta!!!

Kommentarer (2)

  1. Johanna Broms skriver:

    Hej Kristina och tack för inspiration och struktur!
    Jag har haft ” allt som på räls” i 12 år efter att ha arbetat på samma skola i ämnet Bild i 16 år. Nu är det dock en helt ny skola med 370 nya elever och då känns det annorlunda, även om jag har ett koncept att följa från min föregående arbetsplats. Så detta var vad jag behövde!
    Jag undrar hur du/ ni gör med ämnesöverskridande arbeten t.ex slöjd, HK, svenska etc. Har ni temadagar eller lektionstid som lagts i hop?
    Ha en trevlig start nu !
    Många hälsningar,
    Johanna Broms

    • Kristina Rilbe skriver:

      Hej och tack.
      Det tar tid att bygga upp något på en ny arbetsplats påminde en kollega mig som kom och besökte mig i min nya sal…
      Vad roligt att du hittade något du kunde använda av det jag sprider! Jag tycker om ämnesöverskridande arbete men tyvärr har vi inte mycket av den varan på min nuvarande arbetsplats. Ibland bygger vi ihop ämnen och vi har elevens val dagar då vi kan arbeta i projekt. Jag tycker det är värt mycket att visa för eleverna att vi lärare vet vad eleverna läser i de olika ämnena. Bara att jag tar upp någon vinkling utifrån bild på min lektion som är en parallell till något de studerar i ett annat ämne. Ibland behöver det inte vara stora projekt!

Lämna en kommentar

  • (will not be published)