Ett digitalt bildlyft för oss bildlärare

Vecka 44 var jag inbjuden till Konstfacks forsknings och utvecklingsdagar att presentera erfarenheter från fältet när det gäller digitala bilder. Ämnet var Mission Possible – gör det möjligt. Mycket av det jag presenterade då, finns här på bloggen om ni går in på gamla inlägg. Här kan ni hitta PPT presentationen För den som efterfrågade ett vektorprogram för cromebooks kan jag rekommendera Vectr som finns att använda online eller ladda ner.

Ta makten kollegialt

Det jag inte har skrivit här är att det är vi enskilda bildlärare och ingen annan som behöver ta makten över att uppnå ”att öva eleverna i digitala verktyg” trots bristfällig teknik, lite eller nästan obefintlig teknik eller för oss ytterligare ny teknik.

Ett digitalt bildlyft

Vi behöver ett digitalt bildlyft byggt på kollegialt lärande.
För att göra detta behöver vi ta hjälp av varandra.
Detta har jag sett så bra exempel på denna helg på Facebook-forum.
Vi kan göra detta själva, även om det vore roligt om skolverket kostade på oss ett lyft!

Vi behöver en helt annan typ av fortbildning än bara en kurs i en programvara som snabbt blir föråldrad. ”Fortbildningen” som är specifik för oss bildlärare behöver vara i ”ett kollegialt ämneskonferensverktyg” i form av ett forum där man kan tråda frågor och svar så att samma frågor inte behöver dyka upp om och om igen, utan det kan bli en fördjupande diskussion istället.

Vi behöver visioner för oss själva och för eleverna.

Katten sa till Alice i underlandet:
”- Om du inte vet vart du är på väg,
spelar det ingen roll vilken väg du väljer”.

Vi behöver fråga oss vad som är viktigt för oss bildlärare och varför de unga människorna här nedan på bilden ska kunna skapa digitala bilder?

Vision vart ska vi?
Punkter som är aktuella för oss bildlärare

  • På varje ny arbetsplats vi kommer till behöver vi bildlärare sätta oss in i hur just den arbetsplatsen fungerar med sin tekniska infrastruktur.
  • Vi behöver upprätta en digital struktur som passar för oss som träffar hundratals elever i veckan.
  • Vi behöver bestämma oss själva för hur mycket dokumentation som ryms inom vår arbetstid.
  • Vi behöver undersöka vad eleverna redan kan i form av både datorkunskaper, kunskaper i sitt intranät och ämnesspecifika kunskaper. Vad kan de just där och då och sedan utgå från var de är.
  • Vi behöver undersöka vad eleverna själva kan dokumentera eller vad vi måste dokumentera för att bedöma dem.
  • Vilka digitala stöd för bedömning behöver vi?
  • Vi behöver prova igenom det eleverna förväntas göra.
  • Vi behöver tutorials till gratisprogramvaror. Ständigt nya tutorials!
  • Vi behöver lära oss så mycket om digitala tekniker att vi kan bolla runt och lösa akuta digitala problem som uppstår dagligen. Det är viktigt att kunna bolla runt på inställningar både på Android- och iPhone-telefoner och molntjänster, överföringskablar och airdropping. Och lära oss framtidens teknik…
  • Vi behöver kunna arbeta med rektor och IT-tekniker och visa på behov, argumentera lösningsfokuserat och föra en ständig dialog. Peka på elevernas måluppfyllelse och uppfyllande av CI och KK. Använd gärna elevperspektiv – det här blir ineffektivt för eleverna med så få datorer per elev, för mycket lektionstid går åt…
  • Vi behöver bestämma vad som hör hemma i bildsalen! Kunskaper om Intranätet, IKT – Datorkunskap, MIK-frågorna. Vem, vilka ämnen tar vad?
  • Vilka är de ämnesspecifika kunskaperna i digitalt skapande? Men ändå vara beredda ta allt ovanstående! Vi behöver veta vilka de ämnesspecifika digitala kunskaperna är. T.ex. hur man exporterar bilder för olika typer av visning, bildkvalitet för skärm och utskrift, kvalitet för att kunna jobba med bildmontage. Vilka filformat används för bilder, vilken skillnad är det på dem?
  • Vi behöver lära eleverna använda sina mobiler. De flesta elever kommer att äga en telefon i sitt liv. Grundläggande att eleverna ska kunna hantera sin mobil som ett arbetsredskap. Hur gör vi med de som inte har? iPaden funkar liknande som telefonen. Bra.
  • Vi behöver hantera gränserna mellan arbetsplatsens digitala teknik och den privata tekniken. Frågor från eleverna som: Kan jag lämna in från min privata mail? Kan jag få ta med min dator? Får jag ta hem och fortsätta arbeta? Bilder tar tid. Speciellt de som har höga ambitioner.
  • Vi behöver fundera på var gränsen mellan privata konton och våra arbetsuppgifter på jobbet går. Om inte ett kommunikationssätt fungerar får vi välja ett annat.

Var och en av dessa punkter skulle kunna utgöra olika sektioner i ett ämneskonferensforum för oss bildlärare.

Jag började på en webbsida som heter www.skapadigitalabilder.se  tillsammans med mina elever, men är tyngd av pågående arbete och andra projekt på jobbet. Kanske om vi hjälps åt att vi kan utveckla denna. Hör av er ifall ni vill ha inloggning och börja labba.

Kommentarer (2)

  1. Max Henriksson skriver:

    Håller helt med dig Kristina. Själv har jag jobbat med detta så länge att jag känner jag har en struktur och de kunskaper som behöves. Både tekniska, program och system relaterade att jag inte tycker detta tar utrymme i undervisningen, men är säker på att det för många som du säger inte fixas på en kurs utan detta behöver sort mognande över tid för att bli ett naturligt redskap bland andra inom Bildområdet. Tid…tid. tid är en viktig faktor för att få in detta i vår redan ihop trängda arbetssituation med massa dokumenterade för syften man kan undra.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)