Skelett-lektionstips inför helgfirandet vecka 44

Så här i Halloween och Alla helgons tider vill jag berätta om ett lektionsupplägg jag gjort flera gånger med elever ur alla årskurser. Kanske finns det något att plocka ur detta och göra till sitt!

Filmvisning om kommande högtid

Jag har börjat med att visa en kortfilm från CGI animation award. En tävling för blivande animatörer. 2013 fick kortfilmen en guldmedalj. Filmen visar den Mexikanska högtiden ”Dia de los Muertos” eller de dödas dag. Efter att vi sett filmen har eleverna fått tolka och analysera innehållet kort.

  • De fick berätta handlingen.
  • Hur kunde man se att det var just det filmen berättade?
  • Hur skiljer sig ”dia de los Muertos” från vår Alla Helgons dag eller Halloween?
  • Vad är gemensamt för högtiderna?

Eftersom jag under min grundskoletid hade PRAO vid kulturen i Lund brukar jag berätta om att jag fick vara med och gräva på en kyrkogård från 1200-talet. Att det inte var en hit att behöva spola bort lera från ett kranium, hur svårt det var att lägga ihop skelettdelarna till något som liknade en arm. Att de lät en präst välsigna skeletten igen innan de placerades i ett arkiv. Detta brukar öppna upp för små diskussioner kring döden och att vi inte pratar så mycket om den… att man i Mexiko gör bilder av skelett och att det ska de få göra nu. Vi talar om kopplingen till bildämnet, att anatomistudier är en förutsättning för att kunna teckna människor proffsigt. Att det var konstnärer och vetenskapsmänniskor i en och samma person som forskade hur människan var konstruerad…

Skissuppgift – att öva och pröva, vad är det?

Eleverna studerar en streckgubbe och ett bas-skelett som jag tecknat på tavlan/har på bild. De har fått svara på vilka skillnader det finns mellan bilderna. D.v.s. streckgubben har:

  • inga nyckelben som gör att armarna är lättare att få till
  • ingen bröstkorg
  • inga höftben
  • inget mellanrum för det viktigaste – benen kan röra sig lättare

Därefter skriver vi verb – saker man gör på tavlan. Cykla, springa, hoppa, rusa..

Tillsist får eleverna ut svarta papper och en vit färgpenna var. Deras uppgift är nu att skapa bilder av skelett som gör något. De ska visa mig hur de övar och prövar och gärna prövar systematiskt. Jag brukar teckna på tavlan hur jag försöker få till en skelettgubbe och rita dit flera armar på en gubbe innan jag får den rörelse jag är ute efter. Att just dessa ej suddade armar visar att eleverna har prövat systematiskt i denna uppgift.

Jag har också visat exempel på E,C,A nivå och de har fått ut denna självskattning. Vi har diskuterat vad väl fungerande sätt, varierat och idérikt är.

  
Något år och någon klass har haft lite längre lektion och då har jag haft en ”brain break” i form av denna. Jag har också ibland lagt in den för att de ska fräscha upp anatomi-kunskaperna.

Det brukar också efterfrågas en bild på ett skelett så ibland har vi visat det på projektorn och ibland har de fått utskrivna bilder att ha vid sin bänk. Alla möjliga olika djur-önskningar har också det kommit upp, så det gäller att förbereda sig.

Som avslutning och ihop-plockning och städning har jag ibland visat Disney klassikern ”Silly symfony”.

 

Lämna en kommentar

  • (will not be published)