Om flumskola, batongskola och pengar, pengar, pengar…

Alliansens batongskola, oppositionens flumskola: enligt diverse mätningar de senaste 10-15 åren så verkar det fullständigt kvitta om man kör “flum-” eller “batongskola”. Resultaten sjunker ju i vilket fall som helst.

Om vi grovt delar eleverna i tre grupper med olika behovskrav: självgående, medel och stort, kan vi ofta konstatera att självgående elever påverkas mycket lite av lärartäthet, skolsystem eller läroplaner. Däremot tar de andra två grupperna mycket stryk av systemskiften på grund av ideologiskt bjäbb, vilket stjäl fokus från vad de behöver. De som klarar sig sämst är de som kommer från studieovana hem. Detta har vi i Lärarnas Riksförbund alltid påpekat, och samtidigt har vi gett en och annan fingervisning om hur vi ska komma tillrätta med detta.

I Växjö vill oppositionen höja skatten med 30 öre för att få loss kosing till skolan, Alliansen kontrar med höjt anslag. Två olika vägar – men samma mål. Man sitter på varsin kulle, ser samma målbild men olika vägar dit. (lite som på riksplan: “Skitbra sa Bill, brakskit sa Bull!”)

Efter att i tio år oförtrutet försökt att förklara att det inte går att koka soppa på en spik verkar budskapet äntligen nå fram! Vår problemformulering överensstämmer. Äntligen ser vi samma sak! Se nu till att komma överens och fixa detta oavsett partipolitik.

Johan Runesson

bKO Lärarnas Riksförbund, Växjö kommun

Lämna en kommentar

  • (will not be published)