Jaha, och vad gör Lärarnas Riksförbund?

…är en fråga man ofta får ute på skolor. Ibland känns det lika hopplöst som att försöka förklara allt man gör som lärare.

En sak som är säker i tider av lönerevison är att vi sitter i lååååånga möten med arbetsgivaren i diskussioner om att lätta på plånboken. Vi lägger många mantimmar på att försöka övertyga arbetsgivaren om det förträffliga arbete våra medlemmar utför på skolor runt om i kommunen, och att det självklart ska synas i lönekuvertet. Märk väl, läsare, våra medlemmar, inte de oanslutna.

I år behövde Växjö kommun inte betala mer än 4,2 % enligt avtalet. Men, efter många och långa sittningar med arbetsgivare pressade Lärarnas Riksförbund upp denna siffra till 4,88 % på kollektivet. Det vill säga; större kaka att fördela mellan våra medlemmar. Summan i år fördelas genom en kompromiss generellt, eftersom vi inte sätter någon större tilltro till att stressade rektorer på ett bra sätt kommer att kunna genomföra lönesamtalen.

Det är inga småpengar det handlar om när vi snackar cirka 2300 lärares kollektiva lön, som ökas med 0,68 procentenheter. Och behöver vi säga att arbetsgivaren helst betalar så lite som möjligt?

Nu till det som sticker i mina och mångas ögon; alla ”svartfötter” får exakt lika mycket och extra som det vi förtroendevalda har ordnat till våra medlemmar. Utan att betala medlemsavgift, utan att ens på minsta sätt engagera sig för sin arbetsplats löne- och arbetsvillkor.

Genom att inte vara med i Lärarnas Riksförbund har man ju tagit ställning till att INTE stötta det arbete vi förtroendevalda utför, och dessutom ska man få ta del av ”kakan”. Mycket märkligt. Dock är inte i detta specifika fall ”svartfoten” boven, utan arbetsgivaren, Växjö kommun, som inte vågar markera genom att ge oanslutna det som i facklig terminologi kallas ”golvet”.

Så nästa gång någon ställer frågan ”Vad gör facket?” kan du, medlem såväl som ickemedlem, säga;

– Förhandla fram närmare 500 000 extra för medlemmarna att dela på.

Det hade inte hänt utan Lärarnas Riksförbund.

Kommentarer (23)

  1. Anders Isaksson skriver:

    ”Och behöver vi säga att arbetsgivaren helst betalar så lite som möjligt?”…nej det behöver du inte säga till oss medlemmar möjligen till Fru Fjelkner. Det är lite märkligt att du ironiserar över kommunernas vilja att betala mer än märket när avtalet lämnar ut oss till kommunernas goda vilja efter år ett. Kul att ni i Växjö lyckades trycka ut lite mer från kommunen dock. Bra jobbat. Tyvärr tror jag ni kommer att vara ganska ensamma om att lyckas med detta. Jag har gärna fel…

  2. j.p. skriver:

    Du slår dig inte för mycket för bröstet nu?

    Lärarnas Riksförbund beskriver lärarnas arbetssituation och löner som bedrövliga.

    Jag träffade en gammal kollega igår, hon hde gått i pension, tidigare än 65 då hon inte orkade med arbetsstituationen. Ordet bedrövlig var just det hon använde när hon beskrev sin och övriga lärares situation.

    Den organisation som tagit på sig ansvaret för att se till lärarnas bästa, är just LR. Om tillräckligt många lämnar LR så skulle det kanske kunna vara ett incitament för att få fram en ledning som bryr sig om medlemmarnas situation.

    Efter att avtalet var klart var du ganska tydlig i din besvikelse. Som jag läser detta inlägg så är det ett sätt att göra ledningen nöjd, genom att lägga skulden på dem som inte är med i facket.
    Eftersom de inte har något inflytande över avtalet så kan man, såklart, inte skuldbelägga dem heller.

  3. Yvonne Kron skriver:

    Måste få fråga hur du tänkte när du skrev det här? Missnöjet är ganska stort bland oss medlemmar över senaste avtalet, men ibland blir saker inte bättre fast de som är satta att utföra ett uppdrag för sitt bästa. Men, du är inte orolig att det här bidrar till att fler lämnar facket? För varför betala för något man kan få gratis?

  4. May Launy skriver:

    Håller med dig J.P i det du skriver. Fler lärare skulle vara med i LR om de kände att LR verkligen arbetade för sina medlemmar och inte för arbetsgivaren. De fackliga organisationerna befinner sig i en förtroendekri, och det är bättre att ta till sig att det är på det viset, ta ansvar för varför det har blivit så, och aktivt finna vägar att konkret visa att LR förtjänar att få medlemmarnas pengar och förtroende, än att ironisera över svartfötter…

    Alla lärare förtjänar en bra arbetsmiljö, vettiga löner och en arbetsgivare som arbetar i sama riktning som dem själva i det gemmensamma uppdrag de båda har. En bra skola till våra elever. Hade fackförbunden fungerat bättre så hade fler lärare varit med, så enkelt är det. Lååånga samtal för att ”få dem att förstå” ger inte indikation på att arbetsgivaren är ”villig” till att lyssna på LR..Lååånga samtal hjälper inte heller de elever som faller rakt igenom skolsystemet idag..det hjälper inte skolan att utvecklas positivt framåt och det hjälper inte lärarnas svåra arbetssituation.

    Fackförbunden har verktyg, pengar i potten men saknade vilja att agera (det är vad era medlemmar och svartfötter säger)…och det är bara genom konkret handling och att LR faktiskt driver fler ärenden som ni kan få det tappade förtroende tillbaka igen..

    Problemet ni har här är att massor av medlemmar tror att ni via strejkverktyget med tiden hade fått arbetsgivaren att tvingas lyssna mer på de verksamma, alternativt få skolan tillbaks till staten än de 500 000 kr extra som nu blev att dela på….

    Vi vill ha en fungerande organisation och vettig arbetsmiljö, inte låååånga samtal med en ovillig arbetsgivare som inte verkar vilja delta i det gemmensamma ansvaret/ arbetet med att förse våra elever med en trygg och bra skola.

  5. Fredrik Andersson skriver:

    Har någon av er läst vad Johan skrev?
    4,88% är skitbra – bra jobbat Johan! Om någon inte vill ha de 0,68% extra, kan jag rekommendera att pengarna skänks till Rädda Barnen eller liknande. Löneförhandlingar tar MYCKET mer tid och kraft i anspråk än vad någon kan tänka sig som aldrig suttit i den sitsen. Tur ni i Växjö har Johan som lägger den tiden och dessutom gör jobbet så bra.

  6. Johan Runesson skriver:

    Tack Fredrik, som fackligt ombud är denna fråga otroligt viktig (det är inget JAG har bestämt, det är bara att titta på antalet ärenden som rör lön som medlemmar hör av sig om).

    Till er andra: intressanta inlägg, och jag tänker inte motsäga er, ni har helt och fullt rätt till era uppfattningar då vi har lite olika glasögon.

  7. Niclas skriver:

    Bra jobbat Johan. Till Yvonne måste jag ställa frågan, hur tänkte du när du skrev ditt inlägg?

  8. j.p. skriver:

    Johan, du skriver att vi har lite olika glasögon.

    Är det inte just det som är problemet?

    Själv har jag suttit med i den lokala fackliga styrelsen ett antal år. Jag är inte lika imponerad av arbetet som du tycks vara.

    Fredrik, du skriver att ”Om någon inte vill ha de 0,68% extra, kan jag rekommendera att pengarna skänks till Rädda Barnen eller liknande”.

    Är det verkligen så att alla medlemmar är garanterade denna löneökning?

    Väger det på något sätt upp att lärare tvingas arbeta gratis ett stort antal timmar?
    Detta beror enligt mina erfarenheter på att LR inte ställer upp för medlemmarna och tillåter arbetsgivaren att strunta i avtal och lagar,.

    Ditt inlägg Fredrik, känns, i alla fall för mig, som ett inlägg i klubben för inbördes beundran.

    Ibland undrar jag om ni är medvetena om hur verkligheten ser ut?

    Och om ni vet hur andra fackförbund agerar för att hjälpa sina medlemmar?

  9. Johan Runesson skriver:

    Jag hoppas verkligen inte att det var i Växjös styrelse j.p.

    Och jag vet hur verkligheten ser ut då jag jobbar som lärare samt är ute på skolor mest hela tiden.

  10. May Launy skriver:

    ”Väger det på något sätt upp att lärare tvingas arbeta gratis ett stort antal timmar?
    Detta beror enligt mina erfarenheter på att LR inte ställer upp för medlemmarna och tillåter arbetsgivaren att strunta i avtal och lagar,.

    Ditt inlägg Fredrik, känns, i alla fall för mig, som ett inlägg i klubben för inbördes beundran.

    Ibland undrar jag om ni är medvetena om hur verkligheten ser ut?

    Och om ni vet hur andra fackförbund agerar för att hjälpa sina medlemmar?”

    Det är som J.p skriver väldigt många medlemmar som framför mycket skarp kritik mot hur LR förhandlade i avtalet, och även Yvonne ställer bra frågor här..för om ännu fler medlemmar lämnar facket så blir det ju facket med tiden ännu svagare och arbetsgivaren får ännu mer att säga till om, och det är ju inte en önskvärd utveckling eller hur?

    Om inte medlemmarna känner förtroende för det arbete som facket gör så är det ju ytterst skadligt för fackförbundens egen verksamhet och vi har ju en stolt tradition av hårt fackligt arbete bakåt i tiden som stärkte arbetarnas villkor på arbetsplatserna.

    Fackförbunden är i en förtroendekris och det är kanske mer meningsfullt att jobba framåt istället för att ironisera över svartfötter?

  11. Johan Runesson skriver:

    Jag vet ärligen inte om jag ironiserar över något (om vi inte glider ordentligt på semantiken, men det gör väl inte lärare?).

    Det är svårt att inte bli förbannad över att det arbete Växjö kommunförening lagt ner på förhandlingar och argumentationer ska snyltas på av folk som kritiserar vår verksamhet så hårt. Det känns ganska märkligt att LR i Växjö är delaktiga i att oanslutna får bättre löneutfall, men troligast är det just dessa som kommer gnälla mest på vår verksamhet.

  12. j.p. skriver:

    Det är klart att det inte är negativt att ni har lyckats öka lönepotten. Men om det är 2300 lärare som ska dela på ca 500 000 kr så blir det kanske inte så mycket per individ? Du får gärna berätta hur mcket det blir för var och en i genomsnitt.

    Men det avgör väl inte om man är med i facket eller inte?

    Jag ser på nära håll hur andra fackförbund arbetar. Hur de ser till att deras medlemmar får betalt, övertidsersättning alternativt fyllnadslön, när de arbetar utöver sina tjänster. Skulle LR hjälpa sina medlemmar med det, så skulle lärarnas löner öka väsentligt, samtidigt som arbetsgivarens vilja att överutnyttja skulle minska, kraftigt.

    Jag tycker mig se hur en del bloggare försöker ge de lärare som inte är medlemmar skulden. Som jag ser det är det ett sätt att försöka luras. Och det motverkar en förändring. De som har skapat förutsättningarna är de som måste ta ansvar.

    Vill man inte se problemet kommer det sannolikt inte att bli bättre. LR har haft ett par decennier på sig att visa att man kan stå upp för sina medlemmar. Det gäller i allt, från centralt avtal till uppbackning på arbetsplatserna. Jag tycker inte ens att man har börjat.

  13. Fredrik Andersson skriver:

    Jag har svårt för några saker här:

    1. Johan får kritik för att han gjort ett bra jobb. Eller är det för att han vågar påstå att han lagt ner mycket tid på en sak och varit framgångsrik? Får man inte säga det? Fy på dig, Johan!

    2. Johan får kritik för att han inte tycker icke-organiserade ska få snylta på fackligt arbete. Är det inte en bra princip att man får vad man betalar för och den som inget betalar inget ska ha? Var annars i samhället får man saker gratis? Pirate Bay?

    3. Jag får kritik för att jag inte vet något om ”Verkligheten”. Jag jobbar 80% som lärare, 20% fackligt. På vilket sätt vet jag mindre om ”Verkligheten” än andra? Jag vill nog påstå att jag genom det fackliga arbetet ser betydligt mer av ”Verkligheten” än den typiske läraren.

    4. Påståendet att om tillräckligt många går ur facket, kommer ledarskapet att bytas ut. Så om jag inte är nöjd med hur min demokratiskt valda organisation fungerar, kan jag påverka genom att vägra påverka? Hur skulle det se ut om vi gjorde så annars?
    ”Jag gillar inte regeringen så jag tänker därför inte gå att rösta – sug på den, Moderaterna!”

  14. j.p. skriver:

    Du skriver:
    ”Johan får kritik för att han gjort ett bra jobb. Eller är det för att han vågar påstå att han lagt ner mycket tid på en sak och varit framgångsrik? Får man inte säga det? Fy på dig, Johan!”

    Johan skriver att de lyckats förhandla fram ca 500 000 kr extra. Enligt honom finns det 2300 lärare. Hur mycket blir det per individ? Kan det bli lite mindre än 20 kr/månad? Det tycker inte jag är så mycket att hurra för. Men där är vi säkert olika. Jag tror t.ex. att det skulle vara bättre om LR jobbar för att lärarna skulle få betalt för all övertid.

    En annan LR-bloggare, Karin Nilsson skriver så här om arbetad tid utöver tjänsten:
    ”Många lärare bjuder på tiden för att man inte får ut den. Det är verkligen inte rimligt.”

    Jag har samma erfarenheter. Det borde vara en kraftigt prioriterad fråga att se till att övertid ersätts med pengar när arbetstagaren vill det.

    Du skriver:
    ”Johan får kritik för att han inte tycker icke-organiserade ska få snylta på fackligt arbete. Är det inte en bra princip att man får vad man betalar för och den som inget betalar inget ska ha? Var annars i samhället får man saker gratis? Pirate Bay?”

    Du har en viss poäng i detta men konstruktionen är som den är. Det är frivilligt att vara fackansluten eller inte. Om LR hade gjort ett bra jobb för sina medlemmar så hade kanske fler velat vara med.

    Du skriver:
    ”Jag får kritik för att jag inte vet något om ”Verkligheten”. Jag jobbar 80% som lärare, 20% fackligt. På vilket sätt vet jag mindre om ”Verkligheten” än andra? Jag vill nog påstå att jag genom det fackliga arbetet ser betydligt mer av ”Verkligheten” än den typiske läraren”

    Jag har också arbetat fackligt, ett antal år och det jag har sett är en arbetssituation som borde vara helt oacceptabel. Trots det fortsätter det, år efter år, efter år . . .

    Du skriver:
    ”Påståendet att om tillräckligt många går ur facket, kommer ledarskapet att bytas ut. Så om jag inte är nöjd med hur min demokratiskt valda organisation fungerar, kan jag påverka genom att vägra påverka? Hur skulle det se ut om vi gjorde så annars?
    ”Jag gillar inte regeringen så jag tänker därför inte gå att rösta – sug på den, Moderaterna!”

    Det skulle i och för sig kunna vara så, att om man i ett land, upplever att inte någon politiker håller måttet och att ett stort antal av medborgarna därför väljer att inte rösta, därmed tvingar fram förändringar då de bestämmande inte har legitimitet för sina beslut.

    MEN ett medlemskap i facket är något annat. Det är något man KÖPER. Något man väljer att betala för. Om många kunder, ett flertal gånger skulle få undermåliga varor när de handlar hos en viss handlare så slutar de sannolikt att handla där. Antingen så tvingar det fram förändringar, förbättringar, eller så går handlaren under. LR levererar i mitt tycke undermåliga varor, tjänster. Det är därför arbetssituationen ser ut som den gör.

    Vi behöver inte alls tycka lika

  15. Fredrik Andersson skriver:

    Jag har inte missförstått att ett fackförbund är något man frivilligt BETALAR till – vad DU missförstått är att LR är ett fackförbund som BETALAR TILLBAKA.
    Den extra ökning på 0,68% lärarna i Växjö nu får, innebär på en normallön (27 000) 130 kr/månaden efter skatt. Lägg till detta vad de 1,6% ÖVER märket som LRs medlemmar får, så kommer du upp i totalt 430 kr extra efter skatt. Det fackliga arbete man betalat för sedan i januari har alltså varit ren vinst och givit en avkastning som du aldrig hittar hos någon fondförvaltare.
    Eller du utgår från att arbetsgivaren betalat 4,88% om facket inte funnits?

    Nej, vi måste inte alla tycka lika, men vissa saker är faktiskt inte en fråga om tyckande, utan om fakta och rimlighet.

    Jag drar streck här, för det här ger oss nog inte mer och jag vill inte kidnappa stackars Johans blogg.

  16. j.p. skriver:

    Det kan mycket väl vara så att jag räknat fel. Med de uppgifter som stod i inlägget blev det så här:

    500 000 (kr)/ 2300 (lärare) är ca 218 kr. 218 kr/år (förmodar jag). 218/12 (månader) = 18,66.

    Enligt mina erfarenheter så betalar INTE LR tillbaka. Hade man skött sitt uppdrag hade arbetssituation och löner sett anorlunda ut.

    Menar du att om LR inte hde funnits så hade lärarna inte fått någon lön?

  17. j.p. skriver:

    Till Fredrik

    Skriver detta på din blogg också.

    Jag har lånat lite siffror från en närståendes lönelistor för att visa hur det skulle kunna vara för lärare, eller hur det BORDE vara för lärare, Jag har tagit de fyra senaste månaderna.

    Siffrorna visar de ersättningar som betalats för tjänstgöring utöver den ordinarie tiden.

    Nämnas skall att den närstående inte på något sätt arbetar lika mycket som lärarna, men gör säkert ett bra arbete. Skall också nämnas att det inte krävs högskoleutbildning.

    Klistrar in siffrorna nedan. Ser att formatet kanske inte passar och gör en sammanfattning under.

    Övertid 2012 07
    Övertidsers kval 13.00 327.27 4254.55 + 2012-07-01 2012-07-31 Fyllnadslön 17.25 163.64 2822.73 + 2012-07-01 2012-07-31

    Övertid 2012 08
    Övertidsers kval 0.50 327.28 163.64 + 2012-08-01 2012-08-31 Fyllnadslön 13.25 163.64 2168.18 + 2012-08-01 2012-08-31 Fyllnadslön 3.00 163.64 490.91 + 2012-08-01 2012-08-31

    Övertid 2012 09
    Övertidsers enkel 1.00 245.45 245.45 + 2012-09-01 2012-09-30
    Övertidsers kval 4.00 327.27 1309.09 + 2012-09-01 2012-09-30
    Fyllnadslön 5.50 163.64 900.00 + 2012-09-01 2012-09-30

    Övertid 2012 10
    Övertidsers enkel 1.25 245.46 306.82 + 2012-10-01 2012-10-31
    Övertidsers kval 22.75 327.27 7445.45 + 2012-10-01 2012-10-31 Fyllnadslön 9.25 163.64 1513.64 + 2012-10-01 2012-10-31

    Summa extra ersättningar.
    Juli ca 7000 kr
    Augusti ca 2800 kr
    September ca 2400 kr
    Oktober ca 9200 kr

    Enligt mina erfarenheter är skillnaden det fackliga arbetet. Där lönar det sig med ett fack. Bl.a.dessa erfarenheter, tillsammans med de erfarenheter jag har av arbetet inom LR
    ligger tillgrund för mina ställningstagande i olika frågor.

  18. Johan Runesson skriver:

    Hej, jag vill bara kommentera att sifferexcersisen jag utövar är en grov approximering – återkommer gärna med siffror korrekta ner till öret om så önskas. (tar lite tid, men går nog att fixa)

    Poängen med mitt inlägg var att lärare i Växjö hade fått 4,2 % (ordnat av förbundet centralt, gud vet vad det hade blivit utan central förhandling) utan vår lokala insats. Tack vare envetet och bra arbete från vårt lokala presidie ökades detta.

    Och ja, JP, håller med i mkt av det du säger angående övertid. (LR Växjö har faktiskt lyckats få ut diverse såna pengar i vissa kontroverser.) Det stora problemet är att LR har yrkat ökad reglering och uppstyrning av lärares arbetstid för att tydliggöra när övertid uppstår. Problemet är tudelat: dels vill inte SKL alls detta, dels har vi en svag partner i detta ärende då inte alla deras kategorier berörs av problematiken.

    Det är ett stort arbetsmiljöproblem, och vi har arbetat för att informera medlemmar om reglerna. Tyvärr är våra medlemmar ibland (ofta) ganska dåliga på att utnyttja de få små rättigheter som avtalet idag ger. Oftast får man som facklig rycka ut i efterhand för att justera när det gått för långt och medlemmen känner sig utnyttjad, men bevisbördan är svår. (mkt för att arbetsgivaren misstror informationen medlemmen tillhandahåller).

    Fridens liljor…

  19. j.p. skriver:

    Tack för att du svarade. Skrev den på Fredriks blogg också. Men där kom det inte med.

    Så kan man också göra när de argumenten tryter.

  20. j.p. skriver:

    Sen håller jag inte med om när du skriver om övertid:

    ”Tyvärr är våra medlemmar ibland (ofta) ganska dåliga på att utnyttja de få små rättigheter som avtalet idag ger”.

    Jag upplever det precis tvärtom. Medlemmarna säger ifrån men stödet uppifrån finns inte. Det är mina erfarenheter.

  21. j.p. skriver:

    Nedanstående svar fick jag av Fredrik via mail.

    Min kommentar, grundad på det jag sett och själv varit med om är att det är en MYT att lärarna inte vill ha betalt för sitt arbete. Däremot är det stora brister i stödet till den enskilde medlemmen.

    Det är en markant skillnad på LR och på hur andra fack agerar. Det enligt mina erfarenheter. Och det leder till att arbetsgivaren vet om att de kan utntja lärarna som de vill.

    Jag tror att myten används för att förklara bort sin egen passivitet.

    Nedan Fredriks svar:

    ”Hej!
    Intressanta siffror… Jag tycker själv att det här med övertid är ett stort problem. Nu är det inte facket som begär ut övertid för en anställd, åtminstone inte i vårt avtal, utan den enskilde arbetstagaren som ska fylla i en blankett och lämna in. Facket kan sedan gå in och förhandla om medlemmen inte får den ersättning man begärt. Problemet är att så gott som inga lärare lämnar in blanketten! De allra flesta jobbar gratis, gnäller om att de jobbar för mycket men begär aldrig ut övertiden! Detta är oerhört frustrerande för många fackliga ombud, eftersom vi, istället för att fajtas med arbetsgivaren om det här, fastnar i diskussioner med enskilda medlemmar av typen
    ”Lämna in blanketten så får du ut övertid”
    ”Nja… blir inte rektor sur då?”

    VÄLDIGT frustrerande. I Skåne har de regionala ombuden sagt att de går in oc tar vilken övertidsförhandling somhelst, varsom helst och INGEN hör av sig. Alla lärare jag vet som lämnat in en begäran om övertid, har fått ersättningen.

    DÄR har du problemet – lärarna är självuppoffrande och FÖR engagerade i sitt jobb. Det jobbiga är, att dels är jag själv likadan, dels gillar jag att jobba med människor som är sådana.

    Jag tänker begära ut siffror från Utbildningsförvaltningen här i Lund och se hur mycket övertid de betalar ut till lärare varje år och sedan köra ett litet projekt nästa år för att få fler lärare att begära ut övertid. Jag vet att samma sak gjorts i Vellinge kommun men det gjorde inte att en enda beärde övertid för någonting men jag tänker inte ge upp för det. Jag hoppas också på att det 3:e partsarbetet ska ge verktyg för att komma åt problemet

    –Fredrik”

  22. j.p. skriver:

    Fredrik jag citerar dig nedan. ..

    ”VÄLDIGT frustrerande. I Skåne har de regionala ombuden sagt att de går in oc tar vilken övertidsförhandling somhelst, varsom helst och INGEN hör av sig”

    Och DETTA VET JAG är lögn. Jag har själv begärt hjälp . . .

  23. Yvonne skriver:

    Niclas skriver:
    6 november, 2012 kl. 05:24
    Bra jobbat Johan. Till Yvonne måste jag ställa frågan, hur tänkte du när du skrev ditt inlägg?

    Vad exakt är det i mitt inlägg som du inte förstår Niclas?

Lämna en kommentar

  • (will not be published)