träna uthållighet i matten

I dagens samhälle övar vi inte så ofta upp vår förmåga när det gäller att vara uthållig. Flödet av information och chansen att alltid vara uppkopplad mot alla och allt gör oss kanske rastlösa. Jag tror att uthållighet behövs och har under höstterminen jobbat strategiskt med det med mina elever i framförallt matematik. I matematik är det viktigt att vara uthållig och inte ”ge upp” för snabbt.

Höstterminen inleddes med att jag frågade eleverna om hur man blir riktigt bra på något, apropå OS som precis slutat. (eleverna går i åttan)

Detta var vad de kom fram till:

Hur ska man vara?

  • engagerad
  • intresserad
  • tålmodig/uthållig
  • kunna lära av misstag
  • bra självförtroende/ tro på sig själv
  • positiv
  • driven

Vad ska man göra?

  • träna/träna mentalt
  • repetera
  • äta bra
  • ha ett mål
  • skaffa sig en bra tränare/lärare

Min följdfråga blev förstås om de trodde att det här var saker som även stämde in på att bli bra på matematik. Alla trodde nog det och vi bestämde oss för att träna just uthållighet och drivet genom att repetera, träna och att ha ett tydligt mål. Fokus låg på uthållighet och i just denna klass matteundervisning kom det att innebära att varje fredags-lektion ägnades åt läxförhör i ett adaptivt, självrättande verktyg med efterföljande enskilt arbete där den tydliga uppgiften var att tänka lite till innan man som elev räckte upp handen för att fråga mig.

I början av terminen var det fler elever som tyckte att det var riktigt jobbigt men ju längre tid som gick så upplevde jag det som att de faktiskt uppskattade träningen på fredagar. Och som de tränande! Så många matteuppgifter som de räknade! Det här är förstås till stor del det digitala verktygets förtjänst, eleverna uppskattade att det var en uppgift i taget på skärmen, den tydliga och snabba återkopplingen och i viss mån den adaptiva förmågan.

Jag blev nyfiken på hur de upplevt uthållighetsträningen och bad dem svara på några frågor vid terminsslut.. Jag slängde också in några frågor om hur de tyckte att uthålligheten på andra lektioner och hemma hade förändrats.

Kunskapsmässigt tog denna klass ett ordentligt skutt uppåt och det var väldigt roligt att se.

Kommentarer (5)

  1. Fredrik Westman skriver:

    Hej Helena,

    Varje höstterminsstart inledde jag alltid första lektionen med ett resonemang med eleverna omkring frågor av ungefär samma innehåll som dina eleverna kom fram till.
    I WebMath har jag via tre animationer försökt puffa för att man ska ”Tro på sig själv”, ”Ta hänsyn till klasskompisar” och ”Jobba hårt”. De är tänkta som underlag till en diskussion med eleverna. Användningen av animationerna är stor, speciellt den om att ”orka jobba”. Ingemar Stenmark har ju sammanfattat att man når resultat genom att jobba hårt och vara tålmodig: ”Ju mer man tränar, desto mer otur har man”.
    http://www.webmath.se/kapitel/valkommen/i-eller-ovanfor-trasket?asset=1
    http://www.webmath.se/kapitel/valkommen/i-eller-ovanfor-trasket?asset=2
    http://www.webmath.se/kapitel/valkommen/i-eller-ovanfor-trasket?asset=3

    Hälsningar
    Fredrik Westman

  2. kristina skriver:

    Låter helt fantastiskt! Blir väldigt nyfiken på vilket digitalt verktyg ni använt?

  3. Malin skriver:

    Hej Helena!

    Vad intressant! Jag är nyfiken på vilket självrättande verktyg som du har använt?

    /Malin

Lämna en kommentar

  • (will not be published)