Tack för allt Hans Rosling

Sällan har någon ”kändis” bortgång påverkat mig så som den dystra nyheten att Hans Rosling gått bort förra veckan gjorde. Hade han fått leva några år till hade han hunnit påverka några till människor att bli klokare, mer ifrågasättande när det gäller myter om antal barn i familjer, ebola och fattigdom i världen. Nu få vi som beundrade honom ta vårt ansvar och sprida hans tankar vidare.

Jag träffade på Hans Rosling för första gången hösten 2011 då han på sitt snabba, effektiva och inspirerande sätt visade Gapminder under Skolforum. Det finns streamat via Bambuser här.

Sedan dess har jag använt hans underbara verktyg Gapminder i NO och matteundervisningen. Jag har dessutom visat det för många lärare under workshops och inspirationsföreläsningar och varenda gång jag visar det kliar det i fingrarna på mig att lära mig mer om världen. Jag brukar visa eleverna snabbt hur verktyget fungerar och de fastnar direkt och ställer frågor ”klicka på Sverige då!” ”Hur är det med USA?” ”Vad hände där 1945+” osv. De blir förtjusta när de sedan får klicka runt själva.

Exempel på uppgifter jag använt mig av i mina ämnen kopplade till Gapminder:

Biologi

  • Se Hans Roslings TED-talk om HIV i världen
  • Låt eleverna ändra y-axeln till att visa alkoholkonsumtion/socker/rökning/kolesterol/blodtryck mm i respektive land. Be dem fundera på varför det ser ut som det gör.
  • Låt eleverna ändra y-axeln till att visa statistik om vattenanvändning för respektive land samt andel skog och jordbruk och be eleverna fundera på påverkan på de lokala ekosystemen.

Fysik

  • Låt eleverna ändra y-axeln till att visa energianvändning/energiproduktion/utsläpp mm för respektive land eller per person i respektive land. Be dem fundera på varför det ser ut som det gör.

Teknik

  • Se Hans Roslings TED-talk om den magiska tvättmaskinen.
  • Låt eleverna ändra y-axeln så att den visa infrastruktur i respektive land. t.ex. mobiltelefoner, bredband, trafik osv. Be dem fundera på hur infrastrukturen påverkar människan, samhället och miljön.

Matematik

  • Låt eleverna göra frågor till varandra om fakta i Gapminder. T.ex: Hur var kvinnorna som gifte sig för första gången 1976 i Sverige? Detta för att öva sig att avläsa diagram.
  • Låt eleverna göra egna matteuppgifter på temat procent med Gapminder som databas. T.ex: Hur mycket äldre är de kvinnor i genomsnitt som gifter sig idag i Sverige än de som gifte sig 1976? I år? I procent?

Fantasin sätter gränserna och verktyget är underbart.

 

För dig som vill lära dig mer om Gapminder rekommenderar jag : https://www.gapminder.org/for-teachers/

 

 

 

Lämna en kommentar

  • (will not be published)