Öppet brev till läromedelsförlagen angående programmering i matematik åk 7-9

Hej kära läromedelsförlag!

Ni vet att jag innerst inne tycker väldigt bra om er. Jag tror ju faktiskt att det är mer effektivt att några gör läromedel för många än att alla lärare gör sitt eget…framförallt för att många lärare har ont om tid.

Nu tänkte jag tipsa eller utmana er till att verkligen göra skillnad för alla kloka högstadiemattelärare ute i landet.

Nuläge:

Vi har en välutbildad mattelärarkår, många har dessutom nyligen genomgått matematiklyftet och är ordentligt uppdaterade på rådande läroplan och rådande pedagogisk forskning.

Matematik är ett ämne som många elever har svårt för och tycker är jobbigt men det är också ett ämne som eleven behöver ha minst E i betyg i för att komma in på gymnasiet.

Det är redan rätt fullt i det centrala innehållet och nu kommer dessutom detta in:

Algebra: Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i olika programmeringsmiljöer.

Problemlösning: Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning. 

Detta ska implementeras senast läsåret 18/19.

Jag har tidigare pekat på behov av fortbildning i mina inlägg här och här. I väntan på att matematiklärarna hinner fortbildas behöver vi tillgång till bra läromedel. Det är där ni kommer in.

Min önskan är att ni, kära förlag, gör så här:

  • Ta er en titt på vilka läromedel ni ger ut i matematik för högstadiet.
  • Sätt någon kunnig lärare som behärskar både matematik och programmering på att ta fram elevuppgifter som passar i er bok. (inget extra läromedel bredvid, det har vi inte tid och ork till att sätta oss in i)
  • Ha som målsättning att skapa en elevuppgift som behandlar programmering till vart och ett av era kapitel i varje årskurs bok. (det blir ca 15 uppgifter)
  • Dessa uppgifter ska vara kopplade till kapitlets begrepp och metoder för att lätt kunna användas ihop med den ordinarie boken.
  • Publicera dessa lättillgängligt, fritt, online som ett stöd till de lärare som redan använder er pappersbok med sina elever.
  • Elevuppgifterna ska vara självinstruerande och kunna göras i en vanlig webbläsare.
  • Ge gärna förslag på lektionsupplägg till läraren där förberedelser, ev systemkrav, tidsåtgång framgår.
  • Kopplingen till rådande papperslärobok ska vara oroligt tydlig. I princip: Denna digitala programmeringsuppgift passar efter bokens uppgift 24 på sidan 157.

 

Vad säger ni?

Det är väl inte så svårt?

Ni kommer vinna så mycket cred, förtroende och tacksamhet.

Tack på förhand <3

 

/Helena

Kommentarer (6)

  1. sören holdar skriver:

    Ja Helena, om inte våra ansvariga i skolverk och departement förstår att ta ansvar kan vi ju vända oss till läromedelsförlagen . . . Det som förundrar mig är hur höga vederbörande ena dagen utökar undervisningstiden i matematik för att grunderna måste befästas och nästa dag utökar innehållet i kursplanerna med X antal moment. Nej jag för står inte.

  2. EdQu skriver:

    Vi har precis släppt “Koda i skolan” – riktigt mycket material på edqu.se och kodboken.se. Så slipper ni vänta ett år… 🙂

    • Helena Kvarnsell skriver:

      jo det är bra, kan ni inte vara snälla och koppla ihop era övningar med de matteläroböcker som är störst på marknaden enligt principen: detta passar på sidan 157?
      😉

Lämna en kommentar

  • (will not be published)