när tekniken hjälper

Jag har under de senaste veckorna stött på en del saker som fått mig att tänka på det här med hur digital teknik och tekniska lösningar fungerar samt när och var de ska användas.

Min upplevelse är att den digitala arbetsmiljön för lärare är urusel, därför har jag, med hjälp av många andra, satt ihop en digital skyddsrond för LR:s räkning. Förmodligen är det därför lärare, med all rätt, väljer bort digital teknik i klassrummet.

Låt oss nu tänka på saker som skulle kunna underlätta vårt jobb istället:

Dator med penna till alla elever:

Under mina första 6 år som lärare med en dator per elev hade min skola valt att satsa på datorer som hade pekskärm och penna till alla elever. Detta gjorde att problemen med det digitala blev färre och trösklarna lägre. När eleverna skulle anteckna under en genomgång vek de ner skärmen och skrev för hand. Detta innebar att vi inte hade skärmar mellan oss eleverna och jag, att de inte lika lätt for iväg på annat samt att de kunde anteckna analogt med alla fördelar som det innebär trots att detta var digitalt och sparades digitalt. Eleverna kunde också rita på datorn, vilket kändes extra viktigt inom NO-ämnena. Jag vet att vi när vi läste om atom- och kärnfysik ritade kärnkraftverk där eleverna zoomade, zoomade och zoomade in för att sedan långt där inne rita och beskriva hur kärnklyvningen går till.

Dator med penna till alla lärare:

I januari 2007 fick jag min första dator med penna, sedan dess har jag aldrig vänt mina elever ryggen. I just den klassen jag hade då blev detta något som påverkade klassrumsklimatet oerhört positivt. Jag har alla mina ”tavel-genomgångar” via dator och projektor, med näsan vänd mot eleverna skriver jag på ”min tavla” i datorn samtidigt som det visas på den stora, vita duken vid tavlan. (och dessutom synkas det till elevernas datorer via molnet). Detta ger mig, inte bara ögonkontakt med eleverna, det ger mig också oändligt med plats på ”tavlan” utan att sudda, jag kan dessutom klippa in bilder, filmer, ljud etc direkt på ”tavlan”. Vi kan med lätthet gå tillbaka till vad vi gjorde förra lektionen och elever som är hemma och sjuka brukar titta in för att lära sig vad  som gicks igenom. Jag skulle inte vilja undervisa utan en sådan dator en enda dag i mitt liv.

Stor duk samt projektor

Det låter kanske konstigt men i många klassrum är duken, där datorbilden ska visas på, alldeles för liten. Det här är enbart dumsnålt, i min sal där jag har mina flesta lektioner är duken ca 250 x 200 cm. Då ser alla elever bra och jag som lärare behöver inte anpassa efter det. I en del andra salar på skolan är duken kanske bara 150 x 100, då blir det betydligt svårare att använda datorn för läraren.

Bra wi-fi

I början av min tid som ”1:1-lärare”, var eleverna tvungna att sprida ut sig i skolan för att kunna streama de filmer jag bad dem se… ”Kalle, Pelle, Ada och Elisa, ni kan sätta er under access-punkten i fiket” osv. Nu är nätet utbyggt och krånglar inte. Så ska det självklart vara.

Översättning

Det finns fantastiska appar och program. Tänk att man just nu kan fota text skriven på ett språk med andra bokstäver än vårt, översätta det och få det uppläst. Hur häftigt är inte detta för samverkan mellan nyanlända elever och deras klasskompisar. Jag har alldeles nyss fått en elev vars modersmål är arabiska. Jag är så glad att jag kunder skriva ett långt brev till honom där jag förstås hälsade honom välkommen men också kunde lägga ut texten om digitala NO-böcker, att han självklart får använda translate så mycket han vill och hur det fungerar med inloggningar hit och dit samt om undervisningen i stort.

Kompensatoriska hjälpmedel

Talsyntes, att tala in till text, stavningshjälp, förstoring och förminskning av texten, inlästa läromedel där du kan höja och sänka hastigheten samt diverse olika program för att öka koncentrationen. Allt detta och mer därtill kan och bör finnas på varje elevs dator. Det måste förstås också finnas en specialpedagog som ger elever i särskilt behov av kompensatoriska hjälpmedel introduktion till dessa. Detta gör att elever får större möjligheter att lära sig. Jag har, senaste veckan, ”tvingat” mina elever att testa hur det är att läsa läxan med talsyntes. Reflektionerna runt det är intressanta. En del upplever att de börjar tänka på annat ”jag gjorde annat när det var någon annan som läste åt mig” men en del uppskattade det verkligen då de tyckte att de fick en första överblick av texten som var nyttig innan de läste själva, en del läste och lyssnade samtidigt. All talsyntes kan dock bli bättre.

Digitala läromedel

Jag tycker väldigt mycket om digitala läromedel (med betoning på tycker). Här kan man läsa om det till exempel. Digitala läromedel måste förstås vara bra för eleverna. Då det visar sig att det är svårare att ta till sig text på skärm måste de digitala läromedlen erbjuda så mycket mer och bättre funktioner än den tryckta boken att de kompenserar för det som inte blir sämre. Men! Digitala läromedel måste också vara bra för läraren. Tänk så mycket tid som kan sparas om det fanns självrättande tester på faktakunskap, som läraren med få, enkla knapptryck distribuerade till eleverna och där läraren (och eleven) får tydlig statistik på eleven kan och inte samt adaptiv träning på det hen inte kan. Men vänta…det finns ju redan…

 

Så till min poäng

Det finns mängder av bra hårdvara, mjukvara och tjänster. Oftast är den inte gratis. Dessvärre är inte lärares arbetstid heller gratis. Saker måste få kosta. Den som tror att vi skulle spara oss ur ”skolkrisen” tror fel. Jag vill dock tro att vi, i det långa loppet, kommer att spara pengar om lärare får göra det som de är bra på och inte vara halvdåliga IT-tekniker, administratörer eller gratisjobbande läromedelsförfattare. 

några tips:

  • Undersök vad det finns för digitala prylar som skulle underlätta ditt jobb
  • Ta reda på priset
  • Skriv ett PM till skolledningen där du visar på fördelarna, jämför priset med vad det kostar för din arbetsgivare de två första veckorna (minus karensdag) då du är sjuk och arbetsgivaren betalar både sjuklön till dig samt vikariekostnader. (bara som en jämförelse alltså)

Stå på dig, acceptera inte dålig teknik. Bli en bra och påläst kravställare/beställare.

 

 

 

Lämna en kommentar

  • (will not be published)