mobildagis eller strategier?

Att leva och vara elev i denna tid kräver andra saker av dagens ungdomar än vad som krävdes av mig när jag gick i skolan.

Dagens elever behöver bli bättre på att hantera distraktioner då de hela tiden utsätts för dessa.

”Datorer och smarta telefoner är och kommer att förbli distraherande, med det är puberteten, ett favoritlag som åker ur allsvenskan och olycklig (eller för all del lycklig) kärlek också. Vi som lärare måste lära eleverna att hantera sina distraktionsmoment och brist på motivation genom att ge dem verktyg för det.” (Fleischer & Kvarnsell 2015)

Då jag verkligen försöker leva som jag lär så ägnar jag en del tid till att prata om strategier för att behålla fokus med mina elever. Jag visar hur man ställer telefonen på ljudlöst/flygplansläge, hur man hanterar datorns notisfunktioner, vi pratar om hur man kan ha telefonen i väskan, fickan eller uppochner på bordet och att olika elever behöver sätt olika regler för sig själv och att de reglerna kan vara olika beroende på dagsform eller tid på dygnet o.s.v.  Straxt innan jul träffade jag på någon som inte trodde på grejen med strategier utan hävdade att mobildagis och förbud var det enda rätta. Jag förstår lärare som känner sig handfallna och som i sin frustration väljer att samla in telefonerna varje lektion men jag personligen tror att det blir svårt då aktivitetsarmband och klockor snart har samma funktioner som telefonen…det blir mycket saker som ska samlas in… Och dessutom: När eleven sedan ska sitta hemma och försöka behålla fokus under läxläsningen finns där ingen som samlar in mobilerna…

Jag gjorde en liten undersökning bland mina elever om hur de upplevde att deras fokus hade förändrats den senaste terminen. Jag valde att ställa frågan tre gånger en med hur fokus förändrats under just mina lektioner (det är ju ändå där vi talat mest som mobilerna) hur det påverkat de andra lektionerna och till sist hur fokusträningen förändrat fokus hemma under läxläsning. Undersökningen gjordes digitalt med Socrative, helt anonymt.

Jag låter diagrammen tala för sig själva.

 

 

Ref: Fleischer & Kvarnsell: Digitaliseringen som lyfter skolan – teori möter praktik

Kommentarer (3)

  1. sören holdar skriver:

    Kort fråga: jag antar att du använder ”fokus” synonymt med ”kontcentration”/”koncentrera”.

    Egentlig kommentar:
    Jag har svårt att förstå debatten om mobiler hit eller dit och de besvär de ställer till. Kanske tycker någon att det låter förmätet men i de årskurser jag företrädesvis undervisar (5 – 9) har jag inte haft egentliga bekymmer. I stort sett väljer eleverna att lämna mobilen åt sidan, antingen rent fysiskt i närheten av mig eller i väskan/fickan. För yngre elever är det inte ens något bekymmer då de vet att de har tillgång till den när de så behöver och för äldre elever är det snarare självsanering i klassen ad modum ”Ah men lägg ner mobilen da för fanden Lotta!” Men jag kanske bara är lyckligt lottad i min förort.

    • Helena Kvarnsell skriver:

      Ja, i detta avseende använder jag fokus=att kunna koncentrera sig på det som skulle göras. Att undvika distraktionsmomentet som mobilen är. Jag upplever inte heller något problem med mobilerna, de är en icke-fråga på mina lektioner men då det är många andra som upplever problem med de, (bland annat eleverna själva) ville jag jobba strategiskt med dem.

  2. sören holdar skriver:

    Mobilen är alltså en alldeles naturlig del i allas vår vardag numera.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)