lärarguider till sociala medier

De elever som jag undervisade för fyra år sedan gjorde då ”lärarens guide till sociala medier”. Jag tyckte att det var ett bra sätt att börja tänka om digitalisering, risker med internet och hur vi beter oss på nätet med eleverna och valde därför att göra samma uppgift igen.

Så, i samband med att internetstiftelsen släppte sin rapport om ”svenskarna och sociala medier 2016”, börjar vi vårt arbete med sociala medier.

elevuppgift:

Ni jobbar tre och tre

Välj ett socialt medium som du själv har testat

Beskriv

  • vad det går ut på
  • hur det fungerar
  • Hur det fungerar privat/publikt
  • Är man vän med de andra eller följer man bara?
  • Vad finns det för ”koder” hur brukar folk där bete sig?
  • Vad finns det för möjligheter med detta?
  • Vad finns det för risker?
  • Vad är viktigt att tänka på?
  • Vem är det som är medlem och använder detta medium?

Använd information från https://www.iis.se/fakta/svenskarna-och-sociala-medier-2016/ i din presentation.

Skriv till mig, som om jag är läsaren. Jag vill veta allt om de sociala medier som är aktuella just nu.

Använd inbäddade youtubefilmer och bilder om det går. Då vi publicerar på nätet får du inte stjäla bilder som du inte har tillåtelse av fotografen att använda.

Ni presenterar i något av  följande program:

https://animoto.com/

https://prezi.com/

https://www.emaze.com/

 

Ni har fyra lektioner på er.

Kunskapskrav som hör samman med uppgiften:

tabell-media

resultat/färdiga elevarbeten:

Här är de färdiga elevarbetena:

snapchat:

https://prezi.com/hk6z2auzgzji/snapchat/

Ask.fm:

https://prezi.com/y7xk5ftiw2mc/askfm/

Skype:

https://prezi.com/j-qge-e9qx8j/skype/

Instagram:

https://www.emaze.com/@AWLQRRCO/untitled?kun0|RzssvjoqppeozwAemdzvxhpazvTbhjvM|0nuk

Youtube:

http://prezi.com/ttl5wfgzuj0k/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share

Musical.ly:

https://prezi.com/04-kxazvix_z/musically/

 

 

Kommentarer (2)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)