hur kan man lösa programmeringen för elever?

I mitt senaste inlägg beskriver jag min rädsla för dyra quick-fix i kölvattnet av förändringar i läroplanen.

Problemet är förenklat uttryckt: Plötsligt ingår programmering i matematik och teknikämnet. Programmering har dock inte ingått i särskilt många matte- eller tekniklärares utbildning. Alltså kan lärarna inte det som de ska undervisa i.

Så hur ska man göra då? Genom LR försöker vi påverka på nationell nivå men Du som enskild lärare eller rektor kan faktiskt också göra skillnad.

  • Inventera på skolan om det finns någon som har läst programmering. (Det finns en del f.d. ingenjörer som läst KPU för att bli lärare till exempel. De kanske har det i sin tidigare utbildning)
  • Inventera även bland andra lärare än matte- och tekniklärarna. Ibland finns det kunskaper hos lärare i annat än det de är anställda inom 😉
  • Ge dessa lärare, som alltså redan kan programmera tid att friska upp sina kunskaper. Ge dem dessutom tid att tillsammans sitta och fundera hur ni kan lösa programmeringsundervisningen ihop med matte- och tekniklärare under de år som det tar för de andra lärarna att fortbilda sig.
  • Gör en tjänstefördelning och ett schema som gör detta möjligt i praktiken. Kanske parallell-lägga den programmeringskunniga läraren med den ordinarie läraren för att kunna vara tillsammans i klassen?
  • Köp in bra läromedel med bra lärarhandledning till alla elever för att förenkla planering och val av stoff.
  • Se till att göra plats i tjänstefördelning och schema för fortbildning av lärare i matematik och teknik.

Och du lärare: stå på dig! Det finns ingen busenkel superbillig lösning. Låt inte arbetsgivaren tro att detta löses med en workshop, några dyra robotar och Din fritid.

 

 

 

 

Kommentarer (5)

  1. Anne-Kristine Johansson skriver:

    Läste programmering i DOS 1986. Har bakgrundsförståelse men behöver verkligen friska upp kunskaper för att anpassa till dagens olika programmeringsverktyg. Jättebra inlägg ni skrivit, håller helt och hållet med. Nu sitter jag här med robotlådan framför mig och undrar när jag ska hinna med att fördjupa mig i materialet.

  2. Anders Nordqvist skriver:

    Först måste vi förstå att programerning inte är samma sak som kodning! Kodning är den sista lila delen i programerning processen. Förre den kommer analys och design. Detta handlar om att använda vårt svenska språk för att beskriva objekts egenskaper, och strukturer som används i relationen mellan objekt. Programmering är på detta sätt något
    för alla ämnen, inte bara matte och teknik. Ett verktyg för ”språk i alla ämnen”.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)