Framtidens läromedel

 

Förra veckan var några av oss ämnesspanare på konferensen Framtidens Läromedel i Solna. Ett riktigt bra program tycker jag att det var. Jag, Mia och Robin modererade varsitt spår och dessutom modererade jag det gemensamma spåret.

Det som var extra roligt med att just moderera var att jag ju var “tvungen” att lyssna på alla talare på spåret, även de jag inte kanske hade valt annars och de jag hört flera gånger.

Jag hann faktiskt bli lite inspirerad och här följer inspirationen i korta punkter:

Åsa Colliander Celik

Hon är lärare i  SO men en hel del av hennes tips fungerar utmärkt i kanske framförallt biologi. Hon berättade om hur hon och eleverna jobbat med geografi i närmiljön och jag tänkte direkt på hur kul det hade varit att samarbetat med henne och passat på att prata om lokala ekosystem när eleverna ändå var ut och såg sig omkring.

Åsas blogg på Pedagog Stockholm:

http://pedagogstockholmblogg.se/granslost-digitalt-larande/

En magisteruppsats om geografiprojektet: länk

Patricia Diaz

Sen lyssnade jag på Patricia Diaz som pratade om att “Förbättra det formativa arbetet med digitala verktyg” Ett av de verktyg hon nämnde är Mentimeter https://www.mentimeter.com/app : Jag har använt det förut men blev inspirerad igen och idag slängde jag ut två frågor via det verktyget till mina elever. Det är ett mycket snabbt och enkelt sätt att få in svar från eleverna för att sedan jobba vidare med dem under lektionen. Gå in och kolla på Patricias länksamling för fler tips: http://www.patriciadiaz.se/lanksamlingar/digitala-verktyg/

Helena Kvarnsell

Plötsligt skulle jag själv upp som talare…Som tur är har Hanna Forsberg som satt i publiken skrivit ett väldigt snällt och utförligt inlägg om det passet. Det kan läsas här: https://hforsbergblog.wordpress.com/2015/10/21/digitalisering-som-lyfter-skolan-tips-fran-helena-kvarnsell/

Daniel Barker

Daniel fick oss att fundera på varför vi har läromedel, vad det är vi tycker att de ska hjälpa oss med och hur läromedel, tryckta och digitala ska vara uppbyggda. Frågan “Om digitala läromedel är svaret, vad är då frågan?” ställer det hela på sin spets och precis som Håkan Fleischer ursprungsfråga: “Om en-till-en är svaret, vad är då frågan?” så är detta frågor som vi behöver fundera på. En, två och flera gånger förmodligen.

Prova redan idag genom att fundera på: Varför har mina elever en mattebok? Vad är det jag vill uppnå med läromedlet? Vad saknas för att jag ska kunna uppnå detta?

 

Kommentarer (1)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)