Digitaliseringen utmanar medier, makthavare och medborgare

Jag lyssnade på Christer Sturmark, Peter Becker, Karin Nygårds, Ewa Thorslund och Carl Heath och mina tankar under och efter detta samtal kan du läsa nedan.

Vi formar verktygen men vi får aldrig glömma att verktygen sedan påverkar oss på ett sätt som vi förmodligen aldrig kan förutspå.

Vi måste sluta dela upp världen och livet i “verkligheten” och “på nätet”

För att vara värd ett förtroende från våra elever måste vi inse att de många lever sitt liv på och utanför nätet och att de delarna inte är delar utan en helhet.  Att t.ex. vifta bort kärlekssorg hos en elev som har haft en relation med någon “endast” över nätet är förstås respektlöst. Känslor är känslor, hur de än uppkommer.

Ju bättre teknik vi skapar desto mer suddar vi ut gränserna mellan analogt och digitalt.

Så viktigt det blir att lära våra elever kritiskt tänkande i en värld där informationen flödar.

 

Här kommer två lästips kopplat till det jag hör och tänker under samtalet:

Karin Nygårds har skrivit ner sina tankar om kod, programmering, datalogiskt tänkande samt digital kompetens. Klokt och nyanserat: http://teacherhack.com/kod-programmering-datalogiskt-tankande-eller-digital-kompetens/

Ett metod material om unga, sex och internet: <http://www.mucf.se/publikationer/ses-offline>

IMG_0011

Kommentarer (1)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)