Tabata, Skoljoggen och Digiexam




Vi har nu avslutat en period  med konditionsmetoder samt lite fysiska aktiviteter i naturmiljöer. Kondtionsdelen har bestått av en teoretisk genomgång av syretransporten samt lite allmän träningslära. Jag har hållit i ett Ruffiepass, Tabata pass, Boxercise pass, vi har spelat Ultimate frisbee och Badminton. Vi har sprungit skoljoggen och eleverna har planerat ett pass konditionsträning som de genomfört på lektionstid och sedan skrivit en reflektion om passet. De har även skrivit ett prov på området. Detta gjorde de i digiexam.

Ultimate

När vi spelade Ultimate sade jag åt eleverna att dela in sig med en kompis som på ett ungefär skulle vara lika konditionsstark. När de sedan delat upp sig hamnar de i motståndarlaget och får endast markera eller täcka den kompisen i motståndarlaget. Tycker ultimate fungerar utmärkt i skolan då de flesta börjar från samma nivå samt att det är enkelt att göra den indelningen enligt ovan som leder till att alla får spela utifrån sin egna kapacitet i det här fallet konditionen. Det är ju också så att denna sport spelas på högsta nivå utan domare samt att om man har frisbeen kan ingen komma och slita av mig den dessutom får man inte springa med Frisbeen vilket medför mer passningsspel. Allt detta leder till att spelet funkar bra i skolan

Badminton

När vi kör badminton brukar jag minst köra två lektioner för genomgång av jag och bollen, vi och bollen,drop, clear och lite spel där det går ut på att spela med varandra istället för mot. Går även igenom regler och teknik för serve och så vidare. Andra eller tredje lektionen får de i uppdrag att spela badminton i någon form och att försöka hålla pulsen på en så hög nivå som möjligt. Vissa klarar av spelet badminton så bra så att en vanlig match är det bästa sättet att nå så hög puls som möjligt. För andra måste de lägga till regler som rusher vid missad boll eller upphopp för att säkerställa en hög puls. Varför jag valt Badminton är för att den används ganska mycket som konditionsträning av motionärer.

Ruffie

Ruffie är en kampsports inspirerad fys där man jobbar två och två. Jag har i många år haft en liknande lektion där man två och två kampar samt kör olika par och fys övningar tillsammans. Dessa lektioner har eleverna alltid uppskattat  så när jag såg på Facebook att man som lärare i Idrott och Hälsa fick gå en Ruffie training utbildning gratis så jag anmälde mig snabbt. Man jobbar två och två i olika block och varje block består av först en par övning tex benböj med kompisen i famnen sedan en kamp övning som balance battle(klassiska indianbrottning) där man håller höger hand i höger hand och har höger fot fram. Sedan skall man få sin kompis ur balans genom att dra och trycka. Blocket avslutas med en ren fys övning tex en variant på armhävningar. De olika momenten har olika tidsintervaller och det Ruffie skaparna trycker på själva som deras USP är att man tar ut sig mer då man känner ett ansvar att ge sin partner en bra genomkörare samt att man tar ut sig extra för att man vill ju inte förlora kampen.

Boxercise

Boxercise är en gruppträning som är populär på olika gymkedjor där man är två och två, en har boxhandskar den andre har mitsar sedan kombinerar man olika slagserier med fysövningar. Se nedan för lektions upplägg. Jag brukar lägga upp filmerna så att eleverna kan titta igenom dem innan passet och på så vis vara förbered på de olika teknikerna vilket leder till att de kan köra på och hålla sin puls så nära maxpuls som möjligt sedan har jag ett mer avancerat pass som jag själv leder.

Boxercise

Tabata

Tabata är en högintensiv träningsform som blivit populär då den är snabb och effektiv. I dagens stressiga samhälle finns det inte alltid tid att sticka iväg från jobb eller familj och köra ett 1 1/2 timmes pass utan ibland måste man köra 8-30 minuter stenhårt Tabata pass för att få ut så mycket av liten träningstid som möjligt. Tabata är hårt jobb i 20 sekunder sedan vila i 10 sekunder och en Tabata omgång är 8 sådana intervaller. Typisk Tabata övning är den fruktade Burpeen. När jag har kört denna träningsform på gymnasiet så brukar vi hinna/orka tre till 5 tabatas beroende på gruppen. Jag har turen att jobba på en skola där man köpt in pulsband som gör det möjligt att projicera deltagarnas puls på storbild. Man kan då köra följande upplägg: första tabatan 8 olika övningar som nedan. I andra omgången så väljer du som lärare två övningar som de ska alternera. Tredje omgången ger man eleverna i uppdrag att välja övning/övningar själva som eleven tror ger den högsta pulsen och sedan diskutera utgången av deras val.

Tabata

Pulsmätning/egen lektion

Vi har haft pulsklockor både när vi kört ute som inne och eleverna har fått reflekterat lite över om de nått målet med lektionen oftast anknutet till pulsen. De har även fått planerat en egen träning som de själva har genomfört på lektionstid. De skulle förutom en vanlig planering redogöra för vad de olika momenten skulle ligga i för pulszon och varför. Efter genomfört pass skulle de reflektera över vad som gick bra/dåligt vad som de skulle göra mer/mindre av osv. Detta är träning inför den stora träningsuppgiften som kommer senare i kursen.

Eleven kan bedöma sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga och kan med viss säkerhet välja områden och metoder för träning, ta ett aktivt ansvar för att genomföra dessa samt med enkla omdömen värdera resultatet

Skoljoggen

img_2578

Nacka gymnasium har som tradition att springa skoljoggen och så även i år. På en av lektionerna springer då klassen tillsammans en 1km lång slinga och det gäller att springa/gå så många varv tillsammans i klassen på en timme. Själva slingan har ett parti som är ganska kuperat så det är en ganska jobbig slinga. Detta är tänkt som en kul tävling mellan klasserna och jag vet att man på andra skolor även använder det som ett välgörenhetslopp där man får vänner och familj att sponsra med några kronor per sprungit varv. Det som är intressant med skoljoggen och snarlika arrangemang är att än hur tydlig man är angående betyg och bedömning så är det alltid elever och föräldrar som tror att mer varv är lika med högre betyg. Detta har jag skrivit om tidigare men tycker det är så fascinerande att denna syn på ämnet inte helt har försvunnit. Det har trots allt gått 22år. Ett skoljoggen resultat (i detta fall antal m/km/mil sprungit på en timme) är bara intressant i form av kvitto på ett hälso nuläge för eleven att reflektera omkring. Vad har jag för kondition? Bör jag förbättra den? Vad är normen för min ålder? Det finns en massa uträkningar på hemsidor och gamla hederliga cooper snurran som kan omvandla hur långt man sprungit på en viss tid till ett konditionstal. Sedan finns det olika normer för olika åldrar. Cooper Här är en annan sida som man kan räkna ut tiden man skulle få på olika distanser m.m. Löpkalkylator

Digiexam

Eleverna skrev som sagt provet på sina datorer i en applikation som heter Digiexam. Jag har tidigare använt mig av Google formulär vid teoretiska prov då man kan använda videos i frågorna. Det finns även något som heter Edpuzzle och där använder man filmer som finns på nätet (youtube, khaan osv.) Tyvärr kan man inte vad jag vet infoga videos i Digiexam och för mig är det ett stort minus. Däremot kan man använda bilder i sina frågeställningar och man kan även be eleverna rita i sina svar. De största fördelarna enligt mig är att så fort eleven knappar in prov id:et så kan de inte göra något annat med datorn förutom att svara på provfrågorna. Man slipper oroa sig för att eleverna är ute på nätet och fuskar. En annan fördel är att för många elever är det till stor hjälp att de kan svara på frågorna via tangentbordet och kanske kan man i vissa ämnen tillåta att de får hjälp med stavningskontroll. För de allra flesta lärare så är det ovan nämnda de största vinningarna med Digiexam men för mig är det även organisationen och förvaringen av proven alltså det rent administrativa.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)