Ta pulsen med Super Mario

I ett tidigare blogginlägget gick jag igenom lite regler för lekar jag hittat på med inspiration från tv-spelens värld. Jag sparade det bästa upplägget till ett alldeles eget inlägg - det här.

När jag år 2010 började jobba på Väsby Nya Gymnasium, föreslog min rektor att jag skulle besöka den skolan han hade jobbat på som Idrottslärare. Han visste att det jobbade en väldigt duktig lärare i Idrott och Hälsa kvar från den tiden. De hade jobbat fram ett bra och genomarbetat sätt med den gamla kursplanen (94). Det hjälpte mig oerhört då det fortfarande var 94års kursplan som gällde och många av de frågor jag hade trots 4 1/5 års utbildning på GIH fick jag lite mer koll på efter det besöket.

Jag fick ta del av lektionsplaneringar och diskutera kursplanen utifrån det jag fick se. De berättade om olika lektionsupplägg. Ett av dem fastnade speciellt nämligen en hinderbana som kallades “Super Mario”. Jag fick inte veta så mycket hur de hade utformat lektionen bara att de körde den. Jag åkte hem till min skola och hittade på en egen variant.

Super Mario lektionen har jag i anslutning till att vi har en konditionsperiod. Jag har gått igenom det teoretiska, och brukar efter det hålla i 4-6 lektioner som anknyter till kondition. Super Mario är en av de lektionerna

Regler Supermario

Man är två och två (player1,player2 eller Mario,Luigi, Toad,Princessan). Player1 börjar med level1. Det finns 3 olika levlar varje med unik musik som finns på Youtube. Level 1, 2 och 3 är ca 4min och det gäller att samla poäng. Man får 100p för varje varv och 10p per varje pulsslag. Jag har haft tur då jag har fått köpa in pulsband till undervisningen i Idrott och Hälsa. Dessa pulsband kan jag synka med en Ipad och får då elevernas puls i realtid.

Puls i realtid

Man kan lugnt säga att lektionen lyckades lura elever till att ta ut sig med tanke på deras puls.

Jag kan också se efter avslutad aktivitet vad de har haft för puls i snitt och det är denna puls de får poängen för. Tidigare innan pulsbanden köptes tog vi pulsen vid avslutad level på den gamla vanliga viset att räkna sin egna puls.

Det finns ytterligare ett sätt att ta poäng på och det är genom att använda bonusarean (tänk hoppa upp i grönt avloppsrör) detta gör de genom att springa upp på läktaren och scanna en qr kod. Det finns tre olika koder. Två som leder till en pluspoäng man kan räkna i sin redan tagna poäng och en som leder till minuspoäng.

Vad gäller banan så är det ju bara att bygga en hinderbana som man tycker passar för målgruppen. På Väsby Nya Gymnasium har vi jättefina lokaler och teknik men jag tror vi har rätt så ordinärt material att fylla banan med så man får ta det man har.

Eleverna tycker det är roligt att springa och ta poäng och klara leveln oavsett (kolla vad de ligger på för puls). För att klara Level 1 skall man ta 1800p för Level 2 2000p och på Level 3 gäller att ta så mycket poäng man hinner. I början när jag hade denna lektion blev jag frustrerad över att det tog så lång tid för eleverna att räkna ut poängen. De går ju trots allt på gymnasiet och det är ju bara frågan om addition och multiplikation. Varför det var svårt för eleverna att räkna ut dessa simpla uträkningarna tror jag beror på elevers förväntningar på ämnet och om detta har jag skrivit om i tidigare inlägg.

Vad menar jag med förväntningar? Jo det faktum att många elever kommer till undervisningen i Idrott och Hälsa med inställningen att det bara räcker med att hoppa och springa  och det är väl bra nog. Tyvärr är det ju så att de skall lära sig saker också och då inte bara det praktiska. Jag tröttnade på detta och programmerade ett Excel ark så att när eleverna fyller i så räknar Excel arket ut om det gått vidare eller ej.

Excel ark

supermario protokoll test.pdf

Video

Denna video innehåller en annan musik än den jag kör på lektionen på grund av upphovsrätten

Varför jag tycker att det är den bästa tv-spelslektionen har jag tre huvudargument för.

Super Mario lektionen är

En av de lektionsupplägg som jag lättast lyckas få elever att verkligen ta ut sig. De brukar ligga på en snittpuls mellan 175-220 i fyra minuter per level

Det finns en tydlig koppling till teori om kondition och hjärta, lungor och hur blodets transport blir mer effektiv när man förbättrar sin kondition. Man kan slänga in frågor om pulsen och vad som händer med den vid vila och varför poängtagandet kan anses vara uppbyggd som ett handikappsystem.

Har man lite sämre kondition får man lättare upp pulsen men har svårare att hinna många varv och har man lite bättre kondition kommer man hinna fler varv men får jobba lite hårdare för att få upp pulsen. Det blir så att alla jobbar utefter sina förutsättningar

Lämna en kommentar

  • (will not be published)