Nytt läsår ny skola

Jag började min period på gymnasiet som lärare  på Väsby Nya Gymnasium 2010 och har jobbat där sedan dess. Innan dess hade jag jobbat på en grundskola. Detta läsår HT 2016 börjar jag min tjänst på Nacka gymnasium. Det kommer vara en ny spännande utmaning med nya elever, nya lokaler, nya it resurser men speciellt roligt är det faktum att jag kommer att ha en drös med ämneskolleger. Det har jag inte varit bortskämd med på Väsby Nya Gymnasium då det är en mycket mindre skola. På Nacka gymnasium kommer det oftast vara 4 eller 5 lektioner i Idrott och Hälsa samtidigt som mig och därför också 4 kollegor som jag kan bolla med och tillsammans lösa pedagogiska svårigheter. Det ser jag väldigt mycket fram emot, då jag haft lite erfarenhet att gå parallellt med en idrottskollega på VNG. Det var ett samarbete som funkade klockrent där vi stöttade och kompletterade varandra på ett mycket givande sätt. Det kommer även att ställa helt andra krav på mig att anpassa mina lektioner och vara flexibel då vi skall dela hallar och utrymme att vara på. Allt detta nya har hindrat mig från att komma igång och skriva om det jag pysslar med på idrotten, men samtidigt har vi ju bara så smått kommit igång med den ordinarie undervisningen. Nacka kommun har GAFE som jag hittills inte jobbat allt för mycket med, men som vid första anblick verkar bra och okomplicerat. Jag har börjat skissat på en Qr orientering som använder sig av Google formulär. Kort beskrivit orienterar eleven sig fram i terrängen med vanlig karta och när de kommer fram till kontrollen scannar de Qr koden och får då svara på en orienteringsfråga. Detta kommer i ett senare inlägg.

Exempel på fråga

or bild blogg

Tänkte avsluta med att kommentera debatten om könsuppdelat på Idrott och Hälsa lektionerna och där är min ståndpunkt att man alltid ska jobba mot att följa skolverkets riktlinjer och då skall man inte dela upp. Jobbar man mer hälsobetonat på lektionerna så spelar det oftast ingen roll att det kan finnas olika fysiska skillnader. Men sedan vill jag tillägga att det alltid finns gråzoner och att inget är svart och vitt och därför tror jag det blir svårt och lite konstigt om det skulle bli någon sorts lag som skulle reglera detta

Kommentarer (1)

  1. Jan-Olof Blomberg skriver:

    Jag har jobbat i båda systemen och min åsikt är att det är bättre att ha undervisningen könsuppdelad som utgångspunkt, sen får verksamheten styra. Den stora anledningen att det könsuppdelade försvann var i första hand ekonomisk med andra förtecken, du hade som idrottslärare alltid en kollega av det andra könet från högstadiet och uppåt. Idrottslärarutbildningen var ju också kvoterad kvinnor/män.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)