Kondition,hälsa och inlärning

Vi har precis avslutat en konditionsperiod med att springa 2km på tid samt genomfört ett beepttest. Jag kommer presentera lite resultat kring detta i ett framtida blogginlägg. Sedan mitt senaste inlägg har jag dessutom haft en kortare genomgång om vikten av rörelse och brainbreaks för att elever skall nå sin fulla potential i skolan för mina kolleger som har andra ämnen och kurser än idrott och hälsa. Tänkte presentera lite av den genomgången här. Dessa är tagna från de föreläsningar jag lyssnade på konferensen Pulsträning och inlärning och är fria ta och dela. Här är även länk till alla föreläsningar som finns på UR. Jag har inte tänkt att snöa in på varför det är så bra för inlärningen och hjärnans hälsa att röra på sig mer allmänt och även under och i direkt anslutning till inlärningstillfället, det gör proffsen bättre. Men här är bara några effekter som redan har fastställts.

 

 

Teach meet(1).pptx Teach meet(1).pptx

 

Teach meet(1).pptx (2)

Detta är bara ett liten del av den arsenal ni kan använda för att övertyga skolledare och kollegor att ALLA på skolan äger problemet med inaktivitet och att det leder till försämrat resultat i skolan.

Om ni ännu inte har införskaffat boken Hälsa på recept så gör det för att ytterligare stärka era argument för mer rörelse i skolan utöver det i undervisningen av kunskapsämnet Idrott och Hälsa

Lämna en kommentar

  • (will not be published)