Styrketräning, filmning och ämnet i media

När jag skall skriva ett blogginlägg brukar jag allt som oftast blogga om var jag befinner mig för tillfället i undervisningen av Idrott och Hälsa på gymnasiet. Så även denna gång då jag tänkt ta upp lite om styrketräning. När jag bloggar brukar jag även titta lite i grupperna på facebook som berör idrottslärare och hittade en ”spännande” artikel som några delat i Facebook grupper riktat till lärare i Idrott och Hälsa. Jag började på detta inlägg innan julhelgerna och tänkte publicerade det då men de skulle göra om hemsidan på Lr så vi fick bloggstopp. Detta var nog tur då jag var lite upprörd på alla dumheter man kan läsa om i media om ämnet Idrott och hälsa.

Vi är  i slutfasen av styrketräningsperioden när jag skriver detta. Den har bestått av teoretisk genomgång av styrketräning och rörelselära. Vad gäller rörelselära vill jag att de ska kunna vilka muskelgrupper som i tränas i huvudsak i olika övningar och hur den muskelgruppen jobbar i olika faser, alltså dynamiskt koncentrisk/excentrisk eller statisk. Detta har jag haft ett prov på i Edpuzzle. Provet kan ni testa på här

Jag har lett ett antal lektioner i styrka i gymmet och utanför gymmet och såklart genomfört praktisk genomgång av de övningar jag vill att de ska kunna tex knäböj. Efter ett antal lektioner har eleverna fått i uppgift att sätta ihop ett eget träningsschema med personligt syfte där de beskriver varför de valt de övningar de valt. De ska även framgå tydligt i syftet vilken typ av styrkeutveckling dom vill få (maxstyrka/uthållighetsstyrka eller nybörjare grundstyrka. Uppgiften i dess helhet hittar du här

 

 

Examinationen på detta moment är dels hur de jobbar på lektionerna med sitt program samt en inlämningsuppgift där de lämnar in en powerpoint eller google presentation som innehåller syfte, träningsschema, samt filmer på teknik i övningar tex benböj före och efter träningsperioden. Inlämningsuppgiften skall avslutas med en reflektion om hur de har gått med träningen allmänt, hur de har utvecklats i sin lyfteknik med koppling till ergonomi samt vilka hälsoeffekter man kan få eller har fått av styrketräning. En mall för hur eleverna ska sammanställa sitt arbete hittar ni här.

Det är när jag skriver  detta inlägg då jag råkar på en debattartikel någon delat i en av idrottslärar facebook grupperna om filmning på idrotten.

Aftonbladets insändare

Detta debattinlägg är en av många som man kan läsa i diverse media på nätet och i pappersform som helt saknar någon som helst kunskap om hur skolan fungerar 2017 och som de ansvariga utgivarna måste källgranska innan de släpper igenom. Ett exempel är skribenten skriver att filmerna skall användas för att jämföra olika elever från olika klasser och lärare. Sist jag kollade så avskaffades de relativa betygen i och med 94.

Vad gäller filmning på lektionerna i Idrott och Hälsa har jag sysslat med det sedan 2010 och jag har en gång stött på en förälder som hade samma referenser om objektifiering men den föräldern ville inte säga det rent ut till mig. Men istället för att göra mig lustig över och skälla på detta konstiga synsätt så har jag bestämt mig för att ställa upp lite punkter kring hur man undviker problem med filmning på idrotten.

Låt alltid eleverna filma sig själva på sina telefoner eller med deras dator/platta på så sätt är det eleven själv som kan radera eller ansvara för att ingen annan en sin lärare ser klippet. Jag har på senare tid sagt åt elever att lägga upp klippet på Youtube som olistat. Då kan bara de med den exakta url hitta klippet. Varför jag vill att de ska lägga upp på Youtube är för att det finns en redigerar funktion där och då slipper man krångla med andra program och appar. En annan fördel är att de då kan lämna in via googlepresentation och man slipper stora filer.

Förklara för eleven att de kan visa på lektionstid och att de inte behöver filma men att det blir lättare för dig som lärare att sätta ett rättvist omdöme på en film man kan titta på flera ggr.

Mer råd om filmning i undervisning av Idrott och Hälsa hittar ni i dokumentet nedan som Richard Håkansson har författat

Filmning Idrottsdidaktiker

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar

  • (will not be published)