Vad motiverar en lärare?

Jag lyssnade på Tomas Tobé (M), ordförande i Riksdagens utbildningsutskott, på Lärarnas Riksförbunds Förbundsråd den 14 maj och hans kommentarer kring vad som driver en lärare gjorde mig fundersam. Vad är det som driver lärare till att vara just lärare? Och vad är det som får oss att anstränga oss det där lilla extra?

Tobé var inbjuden för att redogöra för Moderaternas nya skolpolitik och han höll ett långt och bitvis mycket intressant anförande. Lite kort kan jag sammanfatta det han sade som att Moderaterna har slängt hälften av sin gamla skolpolitik över bord och ersatt den med LRs idéer och värderingar. Andra halvan återstår men den tar vi nästa år…

Han berättade bland annat om ett samtal han haft med sin kompis, som är gymnasielärare, kring vad politiker borde ta upp och borde förstå och det verkar som om Tobé, till skillnad från de flesta politiker, faktiskt lyssnat på nästan hälften. Bland annat var han oerhört stolt över att ha förstått att det inte är lönen som motiverar lärare.

Mycket riktigt blir ingen lärare för lönens skull och det är precis så det ska vara. Lönen ska naturligtvis vara rättvis, är den alltför låg skrämmer den bort folk från yrket, men det är inte med lönen man kan locka rätt sorts människor att bli lärare. Alldeles säkert skulle man kunna få massor av sökanden till lärarutbildningarna genom att betala 60 tusen i månaden men dessa sökande skulle säkert inte vara rätt folk för uppgiften. Lön är nämligen en yttre motivation och det har visat sig, i många vetenskapliga studier, att yttre motivation är rätt meningslös när det handlar om avancerade arbetsuppgifter (se intressant film från TED).
Hade lärare varit städare – hade lön, löneförhöjning och ackordstillägg motiverat fler att bli lärare och även motiverat till högre prestationer från de som redan fanns i yrket. Problemet är att lärare utför ett avancerat arbete och drivs av helt andra saker.

Lärare blir lärare och lockas till högre prestationer genom inre motivation. Denna är egentligen inte svårare att förstå sig på än den yttre motivationen, utom för den som är lite trög. Oturligt nog jobbar det många på SKL som just är lite tröga, varför en del felaktiga uppfattningar om lärares motivation tillåtits sprida sig i skolsverige.

I min erfarenhet är det följande saker som motiverar lärare (och blivande lärare):

  1. att arbeta med ett ämne jag älskar
  2. att arbeta med människor
  3. att jobba fritt och kreativt
  4. att tillföra samhället något gott

Dessa punkter står inte i någon särskild ordning och ska inte tas som någon slags Sanning. Oavsett vilka punkter du velat se på listan, blir det intressant att jämföra dessa med vad vi får av vår arbetsgivare:

  1. ingen ämnesfortbildning och ständiga påminnelser om hur oviktigt det är med ämneskunskaper
  2. alltmer pappersarbete för att hålla ryggen fri från kritik (oftast någon annan rygg än min egen)
  3. alltmer styrning av vårt arbete i form av arbetsplatsförlagd tid, mindre planeringstid och ett ständigt tjatande om semestertjänster
  4. allt mindre möjlighet att lyckas med vårt arbete

Lägg till detta en närmast total frånvaro av uppmuntran och “cred” (som mina elever säger) från våra överordnade så blir bilden av problemet alldeles för komplicerad för de flesta politiker och SKL-tomtar.

Att locka fler att bli lärare är komplicerat men det är inte alla åtgärder som är en fråga om pengar. Vissa lösningar, som till exempel att bli bra mycket bättre på ämnesfortbildning och ge lärarna tillit, är bara en enkel fråga om att slakta några heliga kor.

…vilket ju Moderaterna verkar vara på väg att göra?

Kommentarer (19)

  1. Pekka Karvonen skriver:

    Att få en student att VÄLJA läraryrket påverkas väsentligt högre av lönen än att personen väl på plats gör ett seriöst jobb.

    Dessutom kan en långvarigt nedåtpekande lönespiral upplevas som kränkande (törs man ens använda det ordet?) och få folk att sluta.

    Därför kan lönenivån och dess utveckling inte negligeras för läraryrket.

    • Fredrik Andersson skriver:

      Nej, inte negligeras, men en höjd lön kan inte ensam fixa problemet, eftersom det inte är lönen som driver oss. Jag tror många fokuserar på lönen för att det är ett enklare problem att fokusera på än arbetsvillkoren. På det mer personliga planet, kan jag säga att jag inte skulle vilja jobba med människor som är lärare bara för pengarnas skull.

      • Trond skriver:

        OM läraren gör ett bra jobb, vad är då problemet om han gör det för pengar?

        • Fredrik Andersson skriver:

          Det finns ingen lärare som bara motiveras av pengar som gör ett bra jobb, alltså är frågan omöjlig att besvara.

          • Trond skriver:

            Då kan man alltså heller inte säga att lärare som drivs av pengar gör ett dåligt jobb.

          • Fredrik Andersson skriver:

            Jag tror inte på att duktiga lärare bara kan drivas av pengar. Det krävs MER, vilket är poängen med det här inlägget. Om den enda kommentar du har är att lärare VISST DET kan motiveras bara av pengar, är vi inte överens.

      • Fredrik Andersson skriver:

        30 000? Du menar 20 000 efter skatt, minus 1 500 som går till CSN = 18 500?

        Nej, det tycker jag inte är rimligt. Jag tycker en lön i spannet 30 000 – 55 000 hade varit rimlig.

    • Fredrik Andersson skriver:

      Läxhjälp för pengar. Läxhjälp är inte ett lärarjobb. Vad gör du, Niclas, och varför?

      • timp skriver:

        Kunskapsugglan anställer pensionärer – det är det som är intressant. Pensionärer som behöver tillägg till pensionen eller pensionärer som är glada för att undervisa och ledsna för att de måste gå i pension? Nyckeln till många av skolans gåtor hittar du i attityderna bland lärare i åldersgruppen 55- 65. Det som behövs är en TV serie som Grumpy Old Men/ Women fast bara för lärare.

        • Fredrik Andersson skriver:

          Är inte juste att få mig att skratta när vi diskuterar… Du anger pengar som 1 skäl till att de gör det de gör och sedan 2 skäl som är inre drivkrafter. Betyder det att det är 2-1 till mig?
          Håller med dig om att det är dags att uppvärdera Den Grinige Adjunkten. Jag har till och med skrivit något liknande tidigare: http://lrbloggar.se/fredrikandersson/2012/12/17/vilken-sorts-larare-vill-vi-ha/

          Ställer gärna upp om du drar igång en sådan TV-serie…

  2. Maj-Lis skriver:

    Jobbat som lärare i x antal år, håller med dig om att lönen inte är = motivation, men hur är det med de, som skulle vilja vara lärare men väljer bort att vara det pga låg lön ?
    Som anser att om man har världens i stort sett viktigaste jobb, där man faktiskt jobbar med samhällets återväxt, borde det finnas en rimlig lön?
    Lönen är en del av problemet, stress och arbetsmljö andra delar, faktum är att läraryrket väljs bort av människor som verkligen skulle göra en insats som lärare. Eller menar du att om vi bara har låg lön så garanterar vi att vi har bra lärare? Vet att jag utmanar nu, men anser att frågan är berättigad och tycker nog att om man drar ditt resonemang till sin yttersta gräns så är det i den frågan vi hamnar.

    • Fredrik Andersson skriver:

      Är helt ok att utmana…är bara kul.
      Jag har aldrig påstått att lönen är oväsentlig, utan att den inte är ensam och inte viktigast för att rekrytera nya eller motivera de som redan är lärare. Låt mig ställa ett par motfrågor till dig:
      1. När ansträngde du dig senast lite extra på grund av att du fått en extra hundring eller två i löneförhöjning, jämfört med dina kollegor?
      2. Vilket skulle göra mest för at rekrytera och behålla duktigt folk i läraryrket – att dubbla lönen eller att säkra arbetsvillkoren, till exempel så vi alla känner att vi lyckas, känner en glädje med det vi gör?

      Detta är naturligtvis också att dra ett resonemang till sin yttersta gräns och sådan är ju egentligen inte verkligheten. I Verkligheten är lönen för låg, så att den avskräcker även de som skulle kunna tänka sig att bli lärare för att göra en meningsfull samhällsinsats. Självklart måste lönen upp men lönen som ett verktyg för att höja rekryteringen kommer bara att hjälpa till en viss gräns, därför måste vi också driva frågan om arbetsvillkor.

  3. Renata Helenson skriver:

    Vi skulle definitivt få duktigare studenter på landets lärarhögskolor om lärlönen var betdligt högre. Starka, duktiga, inteligenta individer med höga betyg söker sig inte till utbildningar som efter flerårs pluggande ger en inkomst som kräver en välavlönad make vid sin sida. Det är hyckleri att påstå något annat. Duktiga studenter = stark lärarkår som inte låter amatörpolitiker och kommunaltjänstemän att fullständigt köra över sig.

    • Fredrik Andersson skriver:

      Jag håller med dig om kvaliteten på studenterna. Jag har, liksom säkert alla andra veteraner, märkt hur dåligt rustade många nya lärare är för verkligheten. Att höja lönen räcker däremot inte. Det är att reducera alla människor till ekonomiska räknemaskiner och går dessutom emot den forskning som finns vad gäller motivation.

  4. Anders Karlsson skriver:

    Samma sak driver våra elever! Det är inte betygen utan den inre motivationen att lära sig och det är detta vi som lärare skall utnyttja. Det går inte att locka med högre betyg eller hota med icke godkänt om eleven inte finner ämnet meningsfyllt. Här är dagens stora lärarutmaning.

  5. Kajsa skriver:

    Hej! Vilka vetenskapliga studier har visat att yttre motivation är meningslösa då det handlar om avancerade arbetsuppgifter?

    mvh,
    en blivande lärare

    • Fredrik Andersson skriver:

      Yttre motivation är inte “meningslös” när det gäller avancerade arbetsuppgifter, däremot är den högst ineffektiv. Detta skulle innebära att ekonomisk motivation för lärare kommer att kosta för mycket, det finns billigare sätt att få folk att vilja bli lärare och att sedan stanna i yrket. I inlägget länkar jag till ett föredrag på TED men jag har stött på samma sak i en distanskurs jag gick som handlade om just motivation (University of Pennsylvania). Kommer dock inte ihåg vilka forskarna var. Man ska dock alltid ha med i beräkningarna at vi människor är olika vad gäller hur mycket vi påverkas av olika sorters motivation. Intressant ämne! Forskar du inom det, eller?

Lämna en kommentar

  • (will not be published)