Vetenskapsrådets resultatdialog

I oktober hade jag förmånen att närvara på Vetenskapsrådets resultatdialog  i Linköping, detta som en del av ett uppdrag genom Skolporten. Då jag är yrkesverksam lärare och utanför akademin fann jag det oerhört givande att under två dagar helt ägna min koncentration åt utbildningsvetenskaplig forskning. I seminarier, under fikaraster, vid minglet och under middagen diskuterades stort och smått; ibland livligt och hetsigt, då och då artigt avmätt men oftast initierat och engagerande. Det enda jag blev riktigt besviken på (och faktiskt något förvånad) över, var att det var så få lärare där. Det är naturligt att majoriteten av de närvarande bestod av forskare och lärarutbildare men när jag ögnade igenom deltagarlistan såg jag inte mer än en handfull deltagare som angivit lärare som yrkestitel. Någon mer än jag som finner det såväl märkligt som nedslående?

Den avslutande paneldiskussionen i Linköping hade rubriken “Kumulativitet, synteser och praktikrelevans i utbildningsvetenskaplig forskning- vad bör göras?” och kretsade mycket kring den allt livligare debatten om evidensbaserad forskning inom det utbildningsvetenskapliga fältet. Den debatten är så viktig att jag har tänkt återkomma till den i mitt nästa inlägg. Kommentera gärna om det är något speciellt i den diskussionen ni vill att jag ska ta upp.

Det händer mycket just nu, i skolan, i lärarutbildningen och inom forskningen. Spännande tider! Kanske du som engagerad lärare funderar, diskuterar, kommenterar och försöker påverka skeendena i den riktning du önskar. Eller så kanske vi ses på Vetenskapsrådets resultatdialog nästa år?

 /Johan

Lämna en kommentar

  • (will not be published)