På spaning efter postmodernismens nya. meningsfulla, gränsöverskridande, kreativa pedagogik

Betygsstressen över den nya bedömningsskalan har visserligen lagt sig, men en lång väntan på ”Allmänna råd om IUP och skriftliga omdömen” från Skolverket verkar bli ännu längre och sömnlösa nätter lär väl vänta. Utvecklingssamtalen för våren drar snart igång och alla, många skriftliga omdömen ska ner i lärplattformens digitala verktygslåda för att transformeras till nya IUP: er. Tur att man får sätta fokus på entreprenöriell pedagagogik et t tag.
Åsa Falk Lundqvists lätt provocerade artikel ”Entreprenöriell pedagogik – varför det? i Grundskoletidningen, nr 6 2011, vars hela nummer handlar om entreprenörskap, vänder bilden av skolan upp och ner. Som läsare och lärare kan man inte köpa alla förklaringsmodeller om hur dagens skola fungerar, men författaren skruvar ändå många bollar rakt i krysset. Hon talar bl a om lärandestrategier, förhållningssätt och ledarskap i klassrummet som alla lärare har åsikter om.
Entreprenöriellt lärande är ett påforskat område och senast våren 2011 kom Annica Otterborg, Högskolan i Jönköping, ut med en avhandling med titeln Entreprenöriellt lärande Gymnasieelevers skilda sätt att uppfatta entreprenöriellt lärande. Kolla pp:n som ger en utmärkt genomgång. Otterborg tar fasta på teambuilding och lära i olika sociala praktiker.
Entreprenöriellt lärande – är det inte det där med att starta nya företag? Nej, inte främst. Kanske i inledningsfasen, men inte längre. Begreppet kan synas vara svårt att definiera och vem har tolkningsföreträde? Otterborg har en och jag hittade en liknande i Grundskoletidningen:
Ett undervisningsprojekt där kunskapen sätts i ett sammanhang och de lärande- elever och lärare- drivs mer av inre än yttre motivation och inbegriper ett aktivt samarbete med aktörer och mottagare utanför skolans värld. Det bästa är ändå, som Eva Leffler och Erika Åberg skriver, att allt hänger ihop!
”Entreprenöriellt lärande” och ”Lärande för hållbar utveckling” går sida vid sida, hand i hand. Forever!
Katarina

Kommentarer (1)

  1. Ulrik Borg skriver:

    Efter snart tre års studier på Samhällsprogrammet, ekonomisk inriktning ställde idag en elev igår frågan till mig: “Vad är en entreprenör egentligen”.
    Först fick jag bita mig i tungan för att inte sucka eller skratta eftersom han tyvärr inte hade en aning om det, men visst är begreppet… ja, besvärande är väl inte rätt ord, men i brist på bättre så kör jag på det. Här har vi ett numer centralt begrepp, som alla tolkar olika. Politiker, förvaltningschefer, skolledare och lärare är inte i närheten av att vara överens om vad de menar. Skalan går ifrån att “eleverna ska helt och hållet själv bestämma vad de ska göra och hur” till “skolan ska ta tillvara på och uppmuntra initiativ”.
    Själv säger jag som vanligt: The more things change, the more they stay the same. Inget nytt under solen, bara nya modeord för att beskriva sådant som lärare sysslat med i många, många år. Sådant här kommer i vågor och nu är det en ny våg ovanpå en nygammal våg som ska köras ner i halsen på lärarna uppifrån. Entris, PIM, Formativ bedömning och “flippade lektioner” bastardiseras av Stockhaus och andra förståsigpåare ytterst för att “spara” ytterligare pengar i skolvärlden.
    …det lär bli dyrt för Sverige.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)