Om att bevaka forskningsfronten

Ett av syftena med denna blogg är att sprida vetenskapliga rön om skolan. Vi som skriver är verksamma lärare och vi skriver för andra lärare. Vi väljer vad vi vill skriva om utifrån vad vi själva anser vara intressant. Kanske skulle man kunna uttrycka det som att vi presenterar våra tankar om skolforskningen, ofta med det goda forskningsexemplet som ledmotiv. Man skulle också kunna uttrycka det som att vi försöker bevaka forskningsfronten åt medlemmarna i förbundet.

Det forskas ganska mycket just nu runt om i Skolsverige, vi har ingen ambition att presentera allt nytt som kommer ut. Däremot strävar denna blogg efter att vara verklighetsanknuten och relevant för yrkesverksamma lärare.

Hur ska den som är intresserad av ämnet göra för att själv hitta forskning? Om man vill gå utanför det nålsöga som denna blogg utgör och göra sin egen “sållning”? Nedan listar jag mina tre favoritplatser på nätet för att hålla sig ajour om forskning. Hur ser din lista ut?

  1. Skolporten.se  Den givna startpunkten då man här hittar alla nyutkomna avhandlingar med skolanknytning. Har intervjuer med författarna, avhandlingar i pdf-format, kontaktuppgifter till forskarna och universiteten. De har gjort detta under några år så det elektroniska “arkivet” med avhandlingar börjar bli ganska omfattande. Gratis nyhetsbrev. Erbjuder även bredare omvärldsbevakning som inbegriper nästan allt som har med skolan att göra.
  2. Forskning.se bakom detta projekt står ett antal myndigheter som verkar för att sprida aktuella forskningsresultat, däribland Skolverket. Finns en plats på sajten som riktar sig till skolan. Lättnavigerat och överskådligt (missa inte de olika teman som finns!)
  3. twitter.com Det vidgade kollegiet. En snabbt växande del av de sociala medierna, vars främsta styrkor är att det är så lätt att komma i kontakt med- och följa personer som har riktigt bra koll på aktuell forskning. Eller varför inte ta kontakt med forskaren och fråga direkt efter du stängt ned avhandlingen om sådant som du funderar på efter läsningen?

Forskningen har aldrig varit mer lättillgänglig än idag. Jag är övertygad om att den dag skolans arbetsgivare inser vilken enorm potential som finns i utbildningsvetenskapen – den dagen kommer skolan bli en bättre plats, för säväl lärare som för elever. Det är hög tid att lärarkåren ges förutsättningar att i tjänsten ta del av forskningen!

/Johan

 

 

Lämna en kommentar

  • (will not be published)