Mästarnas mästare?

Nej, det handlar inte om OS i London eller tv-program om sportettor från fornstora dagar, mer om de tre musketörerna; Pedagogikens tre musketörer alltså. – Skinner, Piaget och Vygotsky i deras mästerskap i triathlon. Längs banan med plåster och energidryck finns adjutanterna J Locke, JJ Rousseau och Kalle Marx. Kampen förblir länge oviss. Piaget verkar ha krafterna i behåll längst. Vygotsky sackar efter, men hämtar upp de sista kilometrarna. Skinner leder på upploppet…

Jag har efter OS festen på TV och radio läst Maude Morssy Berglunds avhandling: ”Mentalitet, pedagogik, historiskt minne” från Umeå Universitet i våras. Denna har utgångspunkt i 351 nyhetsartiklar från Västerbottenskuriren, publicerade under ett läsår före valet 2006. Till exempel: 050917 ”Fp vill stoppa obehöriga lärare”; 060323 ”Lektionerna ställs in” Detta är ett annorlunda sätt att belysa utbildningens villkor och processer för att söka förstå vilken utbildning som växer fram inom ramen för 2000-talets skola. Författaren använder textanalys som kombineras med en hermeneutisk tolkning av artiklarna med analysbegreppen: mentalitet, immanent pedagogik och inte minst historiskt minne. Tänk vad underbart att Äntligen få grotta ner sig i det sistnämnda!

Det historiska minnet ska här ses som något kollektivt och överpersonligt

… och fungerar genom de praktiker och vanor som för länge sedan tappat förankringen i sin ursprungliga funktion. Trots det lever det kvar genom att mer eller mindre automatiskt överföras från generation till generation. Det är alltså fråga om en blind pedagogik som legitimeras av ideologier i nuet

Det är således Skinners-, Piagets- och Vygotskys utvecklingsteorier som tillsammans bildar den kontext mot vilket beskrivningar av verksamma utbildningsdiskurser ska förklaras. Bra att få en genomgång av dessa teorier igen. Är ju ett tag sedan man kunde allt utantill. Svårt, men inte omöjligt, är det att ta sig igenom hela textmassan.  Riktigt intressant blir det när författaren gestaltar pedagogik i tre nivåer: Ramnivå –  Processnivå – Resultatnivå. (s 73) Avhandlingen belyser skolans ”hard stuff”: likabehandlingsplaner; fri konkurrens om elevpengen; fler behöriga lärare med individuella löner – lika aktuellt idag som 2006

… som skjuten ur en kanon, med vattenflaskan i en svångrem om halsen, kommer förgrundsgestalten i 2010-talets skoldebatt, John Hattie, som går förbi alla och vinner med nio tusendelar!

/Katarina

 

 

Kommentarer (2)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)