Experter i Landet Lagom

Kunskap föds ur fördjupning, passion och nyfikenhet. Ibland verkar det finnas en underlig subkultur i svenskt utbildningsväsende som gör att man undviker experter. Det är ju helt åt skogen.  Experter kan lära oss vanliga mycket. Vi kan ta Dan Shechtman (nobelpristagare 2011) och Al Gore (tidigare vicepresident mm i USA) för att illustrera det.

Några dagar efter att han mottagit nobelpriset, for Dan Shechtman för att träffa svenska gymnasieungdomar. Orsaken var att han nu som nobelpristagare vill arbeta för att utbildningsfrågor lyfts. Han hade bl. a. träffat utbildningsminstern i Israel och sagt vad han tyckte, dvs. hur bekymrad han var för landets framtid. Hans engagemang i utbildningsfrågor gick inte att ta miste på.  Hans råd till svenska ungdomar: fördjupa dig, ring en expert och bli sedan själv en!

Al Gore har bara pratat med svenska ungdomar indirekt genom sin film ”En obekväm sanning”.  Men där framgår klart och tydligt hur mötet med en lärare, Dave Keeling, påverkat Gores eget engagemang i miljöfrågor. Keeling var på 60-talet tidigt ute med mätningar av koldioxidhalten i atmosfären och påbörjade en mätserie som nu 50 år senare betraktas som klassisk. Utan Keeling, ingen Gore såsom vi sett honom.

Vi imponeras av personer som har tänkt. Science rocks. Alla som tänkt kanske inte blir nobelpristagare eller klimatpropagerande expresidenter. Men varje person som skrivit en avhandling har fördjupat sig riktigt mycket i ett visst ämne.

I princip har vi tre sorters doktorer i de svenska skolorna.

a)  De som disputerat inom utbildningsvetenskap och därför vet mer om det

b)  De som disputerat i sitt undervisningsämne och därför vet mer om det

c)  De som disputerat i ämnesdidaktik och därför vet mer om det

 

Hörni rektorer och politiker- använd era egna doktorer! Anställ dem och utnyttja deras kompetens. Låt dem fortbilda lärare, skapa nätverk och träffa elever. Och viktigast: låt många fler lärare få forska!

Lärare- se till att få fördjupa dig. Kräv fortbildning. Om du är naturvetare, åk på fantastiska inspirationsdagarna för lärare och träffa toppforskare.

Elever- se till att era lärare lägger upp undervisningen så att ni får träffa experter. När ni träffat en expert, helst i expertens egen miljö, så förstår ni vad allt det andra stoffet i kursen ska vara bra för och hur en expert använder det. Resten av kurserna kommer att gå mycket lättare sen.

Ett möte med någon som kan något riktigt bra och som passionerat berättar om varför, tar dig vidare på små vingar./Johanna

Lämna en kommentar

  • (will not be published)