EU borde hålla fingrarna borta!

Jag har tidigare skrivit om de enorma satsningarna på att digitalisera skolorna som pågår runt om i världen. Inte minst i Europa satsats miljontals kronor på att köpa in mängder med laptops och surfplattor till skolorna. Men det visar sig i undersökning efter undersökning att vi lärare inte använder utrustningen i den utsträckning som förväntats. EU-kommissionens senaste rapport visar att användningen i Europas skolor är ojämn, och framförallt väldigt låg. EU-rapporten visar att mellan 50 och 80 procent av Europas elever aldrig använder  IT i undervisningen.

Men vi då? Jodå, årskurs 8-eleverna har flest laptops av alla Europas länder och vi ligger i topp i nästan alla tillgänglighetsmätningar som gjorts. Vi har både datorer, bredband och trådlösa nätverk i de flesta svenska skolor. Men inte heller vi använder oss av möjligheterna i tillräcklig utsträckning för att EU-kommissionen och Skolverket ska var nöjda.

Så nu har EU tröttnat på den långsamma processen. Här ska det tas krafttag!

EU storsatsar på att öka digitaliseringen av skolan ännu mer. Det ska satsas stora summor på 24 olika projekt som ska genomföras de närmaste åren. Vi lärare ska ges möjligheter att utbyta erfarenheter med våra europeiska kollegor och det ska byggas både materiella och sociala nätverk i och mellan länderna.

Kommissionen öppnar också en ny webbplats som man kallar ”Open Education Europa”.  Här ska lärare kunna dela material och hitta idéer som ska utveckla lärandet.

Jag säger bara: Lycka till!

Här borde EU hålla fingrarna borta. Visserligen har satsningen ett gott syfte och många bra idéer, men en uppenbar risk är att den, liksom många andra stora projekt av den här typen, kommer att bli ett slag i luften. Man förändrar inte svenska, portugisiska eller bulgariska lärares vardag genom stora sameuropeiska projekt. Subsidiaritet borde gälla skolutvecklingsfrågor – pengarna behöver inte ta omvägen över EU-kommissionen. De skulle göra betydligt mer nytta lokalt om de fick användas till att ge lärarna tid och möjligheter att utveckla lärandet i en tid av digitalisering.

Martin

open

Kommentarer (6)

  1. timp skriver:

    Är detta Juri Bronfenbrenner en gång till, fast med datorer?

  2. Lena Niklasson skriver:

    Bra rutet! Framför allt är det lovande att många lärare sätter klackarna i backen och inte oreserverat köper it-hysterin eftersom den i ganska lite utsträckning har med inlärning att göra. Copy, cut and paste kan manmägna dig åt inom EU-administrationen men den lär eleverna väldigt lite. Sverige ligger långt fram när det gäller it och samtidigt blir färdigheter och grundläggande kunskaper allt sämre bland svenska ungdomar. Det finns ett samband…

  3. Martin Tallvid skriver:

    Tack för kommentar, Lena. Men jag är inte lika övertygad som du om sambandet mellan IT och (eventuellt) försämrade färdigheter och kunskaper bland svenska ungdomar. IT i skolan är nog här för att stanna, men jag är övertygad om att dessa frågor löser vi bäst nära lärarnas vardag och inte i Bryssel.

  4. Lena Niklasson skriver:

    It är ett redskap bland andra. Inget mer och inget mindre. It kan aldrig ersätta en lärare eller metodik. Det är trianguleringen mellan metod, stoff och pedagogik i klassrummet som gör inlärning möjlig. Inget annat. Klart att it är här för att stanna men att oreserverat anamma allt som it-anhängare förespråkar och säljer är okunnigt. Och dumt. Information är inte samma sak som kunskap.

  5. Martin Tallvid skriver:

    Då är vi ju nästan överens om synen på lärande. Men jag anser definitivt att IT är något mer än ett “redskap bland alla andra”. Dina sista tre meningar kan jag bara instämma i!

  6. Stefan Osla skriver:

    “Redskap som alla andra” är en ganska sliten fras nu.. Vilka andra redskap ska vi jämföra IT med och är IT bara ETT redskap? Klart vi behöver lära oss att använda datorer, iPads, telefoner, äppeltvar, dokumentkameror mm på ett sätt som gynnar lärande men vi ska akta oss för att ställa IT mot “alla andra verktyg”..

Lämna en kommentar

  • (will not be published)