Framtidens läromedel

Står i montern för Lärarnas Riksförbund idag på konferensen Framtidens Läromedel. Superkul att få göra något annat ibland.

Har idag lyssnat på en av föreläsningarna på dagens konferens. Det finns så många bra och intressanta föreläsningar, det var svårt att välja men jag valde tillslut en TeachMeet föreläsning med Jessica Paulsson om hur man kan använda olika appar i sin undervisning. Det handlade mycket om hur vi ska utnyttja elevers kreativitet i undervisningen men även ge utrymme för att vara mer kreativa både för läraren och eleverna.

Som lärare vill man gärna få variation i sin undervisning och jag fick en massa idéer om hur jag kan börja prova några av apparna med mina elever redan nästa vecka. Jag ska besöka Etnografiska med mina årskurs-ettor på gymnasiet och kommer då att använda en funktion i kameran på iPad:en som heter Timelaps. Jag hade ingen aning om att denna funktion fanns så det var riktigt spännande. Med den funktionen kan man skapa roliga filmer och jag kan låta eleverna själva vara ansvariga för dokumentationen av museibesöket och vi kan använda materialet för att arbeta vidare i klassrummet. Vill man vara riktigt avancerad kan man ladda ner appen iMotion som ger fler möjligheter än bara kameran.

Andra appar som presenterades var bl a iMovie och Puppet Pals 2 som är utmärkta för att få elever att våga göra muntliga presentationer. Appen GarageBand kan elever skapa musik och i BookCreator kan elever göra presentationer på ett mer roligt sätt.

Trots att föreläsningen riktade sig till elever i yngre åldrar känner jag att jag kan använda många av apparna och sättet att arbeta med dem även med äldre elever. Jag tror nämligen att all form av kreativitet kan få den annars så allvarsamma miljön på gymnasiet att bli mer avslappnad och lite roligare utan att tumma på kunskapskraven och det seriösa.

Som sagt, denna typ av föreläsningar får en lärarhjärna att gå på högvarv och idéerna bara snurrar runt i huvudet och man önskar att man hade möjlighet att ta in allt. Jag tror jag börjar med Etnografiska så får vi se vart det leder mig och mina elever.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)