Tack vare medlemsjouren slapp jag äta tröjan!

Jag gjorde en liten ”fuling” för ett tag sedan. En kollega hemmahörande i ett annat fackförbund (inga namn nämnda men det förkortas LF) kände att han Inte fått någon hjälp eller bra svar på sina frågor när han ringt till detta icke nämnda fackförbund.

Jag sa, ”Vi testar att ringa LR:s medlemsjour och får du inte hjälp och svar på dina frågor av dem lovar jag att äta upp min tröja.”

Det är en fin tröja, men jag var inte ett dugg orolig. Jag har alltid blivit mycket väl omhändertagen de gånger jag har ringt jouren. Dessa kunniga ombudsmän har verkligen svar på allt i form av lagar/avtal, goda råd och möjliga scenarion.

Min kollega kom fram direkt, fick svar på sina frågor och såg mycket nöjd ut efteråt. Jag tyckte mig ändå ana ett litet styng av missnöje ändå. Var det över det faktum att han just hade berövats tillfället att se mig konsumera min egen tröja? Nej, förmodligen kan detta styng av missnöje härledas till känslan av att plötsligt upptäcka att man råkar vara med i fel fackförbund.

Nu hoppas jag att ombudsmännen inte vredgas över mig eftersom jag helt egenmäktigt ödslade deras tid och tankemöda på någon som inte var ansluten till LR. Det skall inte hända igen. Det är bara det att god service är den bästa reklamen och effektivast är om den upplevs, snarare än förmedlas.

En tanke har slagit mig: kan vi inte ordna en tävling mellan fackförbundens ombudsmän i form av kniviga fackliga frågor och spörsmål som snabbt skall besvaras och utredas? Jag lovar att äta upp min tröja om inte LR vinner.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)