I Dessa tider av Nationella Prov

AFS 2001:1 om systematiskt arbetsmiljöarbete).

Chefer och arbetsledare bör kunna genomföra åtgärder som ligger i linje med deras personalansvar och ansvar för arbetsledning. Det gäller till exempel att ge introduktion och instruktioner, förtydliga arbetsuppgifter, hjälpa till med prioritering av arbetstagarnas arbetsuppgifter och att ge stöd och återkoppling.”
(kommentarer  till §6, ”Kompetens”)
Hinner Du inte rätta? Du skall då gå till chefen och påtala att du behöver stöd och hjälp att prioritera: ”Vad skall bort?” Eller, ”blir det övertid?”
Men i himmelens namn, säg inte att du inte hinner med, bara för att i nästa ögonblick hinna med!
Ditt bekymmer är även chefens bekymmer och dessutom chefens ansvar. Att inte hinna med är inte alls det samma som arbetsvägran.

Kommentarer (2)

  1. Peter Pripp skriver:

    Alla arbetsuppgifter ska rymmas inom de 1767 timmarna. Lämpligt vore om det gjordes en plan för alla arbetsuppgifter redan från början och att arbetsuppgifterna delades mellan lärare. Vid behov av rättning av NP – ändra schemat så att berörd lärare inte undervisar sina elever just då. Låta eleverna få håltimmar? Nej, låt de då få andra lektioner. Ett modernt flexibelt schema, arbetslag som planerar och delar på arbetsuppgifter och en struktur från ledning som underlättar för lärarna är klokt. Har just varit på studiebesök på Globala gymnasiet i Stockholm. Där finns mycket kloka tankar bland annat kring detta.

    Läs gärna om det här:
    http://petpri.tumblr.com/post/80261482097/studiebesok-pa-globala-gymnasiet-larorikt

  2. christoffersaar skriver:

    Det märkliga är väl snarare att ”alla uppgifter” har blivit fler med åren, men timmarna har inte blivit längre. Detta är en bidragande orsak till dåliga resultat i PISA, mm – lärare tvingas fokusera på allt annat än undervisning , och då menar jag en rimlig mängd undervisning.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)