Jag tackar för mig med en fransk ungdomsroman

Med det här inlägget tackar jag för mig som ämnesspanare. Det har varit fantastiskt roligt att få skriva och spana om mina ämnen, men tiden räcker inte riktigt till. Jag hoppas dock kunna återkomma lite då och då, kanske på forskarbloggen.

Den sista spaningen handlar om ungdomsromanen No och jag av Delphine de Vigan. Boken utspelar sig i Paris och handlar om en överintelligent och brådmogen flicka som ska hålla ett föredrag om hemlöshet. Det leder till att hon tar kontakt med en hemlös flicka. De båda blir sedan vänner och den vänskapen vänder upp och ner på Lous tillvaro. No och jag passar fint att läsa i åk 9 och säkert i åk 1 på gymnasiet.

Min kollega Carina Wieslander har gjort fantastiskt fina uppgifter till boken som ni hittar på lektion.se. De påminner mig också om ett blogginlägg som jag skrev som svar till Lars Melin där jag menade att det inte handlar om att läsa sakprosa eller prosa i skolan utan om att läsa både och. Läser man en gemensam skönlitterär bok i klassen kan man enkelt träna många andra texttyper också. Carinas uppgifter omfattar t.ex. läsning av två reportage om hemlöshet och dessutom får eleverna jämföra innehållet i boken med ett par dikter av Karin Boye. Jag använde också delar av uppgifterna som förberedelse till det muntliga nationella provet. Innehållet i texten rymmer så många existentiella frågor som passar utmärkt att resonera och argumentera om i grupp.

Ytterligare ett plus med No och jag är att den är fransk och utspelar sig i en fransk skolmiljö. Det är roligt att kunna ge eleverna något annat än det anglosaxiska som de alltid har omkring sig.

Så här introducerar Carina uppgifterna: Under och efter läsning av Delphine de Vigans “No och jag” arbetar eleverna med texten. Här tränar eleverna läsförståelse med extra fokus på att analysera, tolka och sammanföra. Arbetet är strukturerat så att man först tränar på en förmåga ensam eller i grupp. Därefter ges möjlighet till respons från lärare och kamrater. Avslutningsvis följer individuella inlämningsuppgifter för bedömning.

 

 

Lämna en kommentar

  • (will not be published)