Gapminder – en favoritresurs

När jag gick i skolan på 70-talet beskrevs befolkningsexplosionen som världens stora skrämmande framtidsutmaning. Hur skulle jordens resurser räcka till den ständigt växande människomassa, som så att säga skulle välla in över oss? Lösningen hette barnbegränsning. Kinesernas då nyligen införda enbarnspolitik framhölls som ett föredöme, medan de hopplösa omoderna barnalstrande indierna skulle omvändas med steriliseringsprogram och preventivmedels-kampanjer, bl.a finansierade av SIDA. I Sverige, världens modernaste och rikaste land hade vi naturligtvis lösningen på deras problem.

Nu vet vi hur det gick och kanske är det därför jag är så förtjust i Hans Roslings Gapminder. Domedagsprofeterna hade nämligen fel. Sedan 1970-talet har världsmarknadspriset på livsmedel stadigt sjunkit. Kineserna har tvingats överge sin enbarnspolitik. Indierna är visserligen många fler, men de har fått det ekonomiskt bättre. Jordens befolkning ökar, men inte okontrollerbart.

Gapminder ryms inga domedagsprofetior eller idéer om andras religion eller kulturella föreställningar, istället presenteras ekonomisk statistik som har förpackats för att visa hur länder utvecklas över tid. Bubblor i glada färger studsar över århundraden och visar exempelvis hur befolkningsutvecklingen följer den demografiska transitionen. 

Det här läsåret undervisar jag åk 9 i geografi. Det betyder befolkningsgeografi och då är den underbara filmsnutten Den magiska tvättmaskinen, perfekt att starta med. I filmen förklarar Hans hur hans mamma tack vare en tvättmaskin fick tid att läsa böcker. Filmen fungerar som utgångspunkt för en diskussion kring hållbar utveckling. Vad händer när 1 miljard människor i Afrika eller Asien får ett kylskåp, eller en tvättmaskin? Och vilken värld får vi om miljörörelsen ensamma tillåts äga svaren på den frågan?

Här är några andra tips som jag hittade nu när jag surfade runt på webbplatsen inför terminsstarten. Presentationen om förväntad livslängd är bra eftersom den verkligen förklarar varför detta med förväntad livslängd är så viktigt för ett samhälles utveckling. Den här Powerpointen kan man också direkt koppla till Sveriges befolkningsutveckling i historisk tid. Ett tips på uppgift finns i Libers Historien pågår som jag har skrivit om förut. Uppgiften innehåller siffror på livslängd i olika åldersgrupper från 1750 och framåt.

Bubbelgraferna har blivit ännu bättre sedan jag var här senast. Under Teachers Guide finns också en film som visar hur högstadieelever resonerar utifrån grafen som visar samband mellan ekonomisk tillväxt och förväntad livslängd över tid. Ett sådant muntligt resonemang i grupp skulle kunna bli en bra uppgift att bedöma enligt kunskapskraven.

Workshops med uppgifter där man inte behöver datorer är på väg.Hoppas att det kommer snart. Jag brukar nämligen låta mina elever göra en statistikövning där de ska välja några länder och göra diagram över siffror för flickors utbildning, födda barn per kvinna och inkomst per capita. Förhoppningsvis får de då syn på hur fint deras diagram går att placera in i de demografiska modellerna. Men just nu har jag inga aktuella tabeller och de vore skönt att slippa leta rätt på dem på Internet.

Dollar street är en annan resurs som jag inte har använt än men ska ska kolla in. Jag tar tacksamt emot tips om hur man kan göra med den.

 

Lämna en kommentar

  • (will not be published)