Ge Ada Lovelace plats i er historieundervisning

Vi Guldäpplepristagare åkte till BETT med DIU och vi deltog också i deras olika arrangemang. För min del innebar det att jag höll ett antal temavisningar på mässan och en föreläsning i LR:s regi.

Jaha, och vad skulle en stackars historielärare prata om på en mässa där utställarna tävlade om att övertyga lärare om att enorma lärplattformar är lösningen på det mesta. Management, monitor and filter som en utställare sammanfattade saken.  Vilken utmaning. Men det var bara att kliva ut ur sin bekvämlighetszon och lotsa deltagarna till Minecraft, Google. Rasberry pi, 3d skrivare och programmering av legorobotar. Förutom lärplattformar var nämligen leksaker av olika slag en stor trend på mässan. Lärarna som deltog i visningarna visade sig vara jättetrevliga och alla hade olika erfarenheter att dela med sig av. Den som lärde sig mest var nog faktiskt jag.

En rolig bieffekt av allt guidande var att jag faktiskt, till skillnad från de flesta andra svenskar till slut både hittade i mässhallen och fick en riktigt god uppfattning om mässans innehåll.

Och till slut hittade jag också en historia. En ung kvinna klädd i en fantastisk strålande och blinkande krinolin, öppen bak, så att man kunde kika in i ett ormbo av sladdar. Självaste Ada Lovelace, eller Ada the show sprang runt på mässan. Kvinnan som uppfann programmering presenterade sig som ett riktigt enfant terrible. Dotter till Lord Byron levde hon ett lika skandalomsusat liv som sin far. Wikipedia har en lång och intressant artikel om hennes liv och arbete. Läs den och ge Ada plats i er historieundervisning som en person som gjorde skillnad. Det förtjänar hon. Showen med den fantastiska LED-lampeklänningen var också ett fint  exempel på en makerkultur som bara måste inspirera tjejer att vilja programmera.

Till sist, för er som inte var på BETT; Läs mina Guldäpplekompisars Micke Kring, Jenny Edvardsson och Tülay Gürgüns fantastiska bloggar istället. En stor trend på årets BETT var alltså makerkultur och programmerade leksaker. Det digitala som utmynnar i något analogt och konkret som t.ex. en robot eller klänning. Detta nya, spännande och kreativa område är Tülay jätteduktig på. 

Lämna en kommentar

  • (will not be published)