Vågar jag, vågar du!

Senaste veckorna har jag gjort några saker jag aldrig gjort förut, och himmel vad nyttigt det är att utsätta sig för saker som ligger utanför sin egen comfortzone!

Jag tänker att vi ofta utsätter våra elever för det och hur viktigt det är att vi har tydliga strukturer för trygghet och låter elever träna upp sin förmåga innan bedömning. Viktigt att få känna sig trygg och förberedd när man ska göra något pirrigt.

Ett hjälp för att skapa trygga ramar när man tränar på något:

Jag har de senaste åren inspirerats av elevernas IUP:er. Vid något utvecklingssamtal så for tanken genom huvudet ”Vad har jag för mål?” ”Hur tänker jag kring delmål för att uppnå detta?” Efter det skapade jag min första Bucketlist med mål att uppnå. Jag valde rubriker som är mina utvecklingsområden och gjorde delmål under för att fundera vad jag skulle göra för att komma dit.

En av mina rubriker i min bucketlist är ”Att prata” och det är där jag utmanat mig själv denna gång.

  • I mitten på oktober var jag inbjuden till Rumänien som gästföreläsare och jag tackade ja med skräckblandad förtjusning. Att föreläsa på engelska är verkligen en utmaning för mig, men jag gjorde det!
  • Under v.44 hade jag jag fått en fråga att föreläsa tillsammans med Sara Bruun, och det är ju alltid kul att föreläsa tillsammans med någon… Men! Sara befann sig inte på plats i föreläsningslokalen utan i Tanzania via Skype. Vi pratade om ämnesintegrerat arbete samtidigt som vi påvisade att man kan arbeta långt utanför sitt eget klassrum. En av deltagarna sa efteråt ”Om ni vågar testa så här framför publik när ni kör för första gången, så vågar nog jag göra ett försök med mina elever”

Så vad tänker du testa innan jul som som du aldrig testat förut? Vad har du för mål som du skulle vilja uppnå? Har du några delmål för att nå dit?

Jag kan numera checka av ”Föreläsa internationellt” vilket känns jättekul! Och jag tror jag hade samma känsla i kroppen som eleverna har när de utmanat sig i något som kändes svårt eller pirrigt, en väldigt härlig känsla!

//Camilla, funderar över vad nästa delmål ska vara.

 

Lämna en kommentar

  • (will not be published)