Bedömning med NP och programmering

Som näst sista område arbetade vi med statistik med åk 7 och i samband med det lär vi oss lite grann om olika programmeringsverktyg.

Vi har nu arbetat med statistik & lägesmått som sista område och jag funderade på vad man skulle kunna göra för laborativt som passade med detta. Klassen hade fått testa lite programmering i samband med julavslutningen i code.org och jag vet att flera har frågat när vi ska programmera igen.

Så nu var det dags igen tänkte jag!

 

Lektion 1: Vi avslutade statistik & lägesmått- området med en uppgift från ett gammalt, frisläppt NP som behandlar just det området. På så sätt får jag också en tillförlitlig, uppgiftsspecifik bedömningsmall med elevexempel till. Detta gör det sedan även lätt för mig att visa eleverna vad som skiljer de olika lösningsförslagen åt i kvalité.

De som blev klara med uppgiften fick sedan testa att göra egna “Flappy bird”- spel i code.org.

Lektion 2 & 3: Bekanta sig med Scratch.mit.edu, ett programmeringsverktyg som också använder blockverktyg, de elever som aldrig testat innan använder de inbyggda “tips”en, där man kan följa steg för steg över hur man bygger upp olika slags spel. De elever som redan kunde en del om Scratch sedan innan fick utmaningen att göra något slags mattespel.

Lektion 4: Vi kikar på några spel och jag visar ett spel som jag har gjort;

Vi pratar om hur programmering kan underlätta och om de kan hitta fler exempel på när detta skulle vara användbart.

Nedanstående finns i en powerpoint:

Lektion 5&6: Vi lär oss programmera en Micro:Bit. Eleverna får börja med att härma mig när jag programmerar en namnbricka för att träna på att ladda ner på program och bekanta sig med sidan.

Sedan får de en färdigbyggd kod som blir en “Sten, sax, påse”-generator. Elever som är snabba får utmaningen att utöka med “spock och ödla”

Lektion 7: Vi använder kunskapen från förra övningen och skapar nu en egen tärning.

Lektion 8: Vi använder vår tärning och löser lägesmåttuppgiften som finns i powerpointen nedan:

Eleverna har uppskattat detta område och är nu sugna på mer programmering!

//Camilla, som snart tar sommarlov!

Lämna en kommentar

  • (will not be published)