Placering i klassrummet för att skapa relationer

Terminen är igång och bordsplaceringar ska göras! Hur gör jag i mitt klassrum?

På min skola har vi något som heter “Flexibla undervisningsgrupper” aka flexugar, det innebär att varje årskurs 7-9 har som max 84 elever som fördelas i det vi klassiskt brukar kalla 3st klasser med 28st i varje. Det som skiljer klasser från flexugar är att vi fördelar om eleverna, så de har fyra olika konstellationer under ett läsår och då totalt 12 olika under åk 7-9. Detta för att man inte ska fastna i roller, lära känna fler, kunna bryta negativa trender, fördela om eleverna efter behov av stöd etc

Eftersom jag undervisar hela årskursen i matematik så gör det inget i vår relation när de byter grupp och i de flesta ämnen behåller de samma lärare. Men! Detta kräver några viktiga saker av oss som lärare för att skapa trygghet i den nya klassen och skapa förutsättningar för att skapa nya relationer.

Ett sätt jag gör är att det är viktigt med bordsplaceringar för att alla ska känna en tillhörighet och ingen risk att någon hamnar ensam eller osäker om att få tillhöra gruppen.

Nu när eleverna går i åttan kommer jag att börja rotera eleverna oftare i sina placeringar och därmed kommer de få nya platser varannan/var tredje vecka.

Nu tänker många: Men hur orkar hon? Det tar ju tid att skapa bra placeringar? Och det är en sanning med modifikation tycker jag.

Jag använder mig av en app med elevernas namn som slumpar fram grupper om 4 i varje!

Appen heter Teacher´s pick HD som jag gillar bäst, men det finns många, både online och andra appar: Names in a hat, Decide now och primaryschoolict.com

Och eftersom eleverna vet att de endast sitter tillsammans i 6-9 lektioner accepterar de det på ett helt annat sätt och tänker inte alls lika mycket på att de inte hamnat med sina vänner.

När jag slumpar grupperna så vet jag att jag har några enstaka som kanske inte bör sitta vid samma grupp av olika anledningar dessa flyttar jag isär genom att dra i “glasspinnarna” i appen och låter slumpen återigen göra sitt. När jag är nöjd, så tittar jag på vilka elever jag har som borde “sitta långt fram”, “längs en vägg” etc och placerar den gruppen där det passar bäst. Det brukar vara ganska lätt.


Sen kommer nästa steg: Skapa förutsättning för relation och förtroende inom bordsgruppen.

Denna gång fick de göra: Hitta två saker som alla i bordsgruppen har gemensamt. T ex favoritmat, land/stad de besökt, antal syskon, skor, favoritfärg, husdjur. Ju mer originellt, desto roligare tyckte grupperna själva eller att hitta jättemånga saker. Detta gör grupperna engagerade och de börjar prata med varandra. Det är viktigt att eleverna sitter på sina tilldelade platser nu i början på terminen så att det blir tryggt och viktigt att återkommande göra små övningar för att förstärka detta, men det kan ju också vara problemlösning i grupp, matematikspel, ledtrådssamtal etc

//Camilla, ska komma på fler bra övningar för att skapa relationer

OBS! Namnen på bilderna är inte mina nuvarande elever.

 

 

Lämna en kommentar

  • (will not be published)