Julpyssel och programmering!

Som för de flesta mattelärarna så snurrar tankar kring programmering inom matematiken, jag har dock programmerat med mina elever senaste 4 åren, men till viss del har mina tankar kring programmering ändrats.

Förr programmerade vi och på köpet lärde vi oss matematik förutom de andra saker som jag ser att man tränar när man arbetar med programmering såsom samarbete, logiskt tänkande, problemlösning, kommunikation etc Nu känner jag att när jag planerar inför programmeringsmoment så tänker jag mer på hur matematiken stöttas av programmeringen. Hur man kan använda delar av programmeringstänk för att komma åt matten utifrån en annan infallsvinkel. Man får tänka ett varv extra för att få bra bedömningstillfällen och att det inte bara blir lattjo av programmeringen.

Vi har under de senaste veckorna arbetat med geometri och kommer efter jul att fördjupa oss inom geometrin med hjälp av programmering och då arbeta till stor del med resonemangsförmågan.

Tänkte nu innan jul få in några småmoment kring programmering och testa smågrejer eftersom mina nya elever inte gjort så mycket innan.

Sista avslutningsdagen ska vi bl a julpyssla på många olika sätt i idrotten, svenskan, bilden, SOn och vad lämpar sig inte bättre än lite programmeringsjulpyssel i matten?


Google har en adventskalender där de släpper en lucka om dagen med olika digitala julpyssel och i några av luckorna finns det små programmeringsmoment, de ska vi testa!

Vad sägs om Alfdans? Eller programmera din egen snöflinga?

Själv testade jag att programmera min egen julavatar med madewithcode som har en massa annat roligt också.

 

Camilla, gillar programmering men måste tänka lite till.

koden bakom blocken

Lämna en kommentar

  • (will not be published)