Vad tydliggörs i Lgr11 angående it? (del 2)

I mitt förra inlägg skrev jag om varför Skolverket har fått i uppdrag av att regeringen att ta fram en nationell it-strategi. Jag skrev då att syftet var att på flera plan arbeta fram en strategi för att öka likvärdigheten och effektivisering av skolan. Eleverna ska också förberedas för en allt mer digitaliserad värld. Jag är nu nyfiken på som eventuellt kommer att förtydligas i läroplanen i det nya förslaget och vad det innebär för mig som pedagog. Hur behöver jag förändra min undervisning? I nästa inlägg tittar jag närmre på mina ämnen engelska och svenska.

Vilka är då förändringarna i Lgr11 som lagts fram som förslag?

Jag har läst igenom remissförslaget i intresse att tydliggöra, dels för mig själv vad jag behöver utveckla men även för att sortera ut vad som direkt berör mina ämnen till kollegorna i det utvidgade kollegiet. Så här står det för respektive del av Lgr11:

Kapitel 1

I kapitel ett under Förståelse och medmänsklighet kan vi se att nationsgränser är vidgat till att även inkludera sociala medier. I Rättigheter och skyldigheter finns ett helt nytt område som rör att eleverna ska utveckla sin förmåga att använda digital teknik, lära sig att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att förstå risker och kunna värdera information. Vidare nämns att eleverna utveckla en förståelse för hur digitaliseringens möjligheter påverkar samhällets utveckling men även på individnivå.

Kapitel 2

I kapitel två kan vi läsa under Normer och värden att vi i skolan ska uppmärksamma elever att den ökade digitaliseringen kan medföra möjligheter men även risker. Jämför det med citatet som jag hade i förra blogginlägget. Det svarta är tillagt och överstruket är borttaget:

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik så väl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande.

Tänka till:

Vilka tankar får du av att de nu har vidgat begreppet från fysisk miljö till att även innefatta sociala medier? Är du själv bekväm med att möta eleverna i sociala medier, eller att prata om de miljöerna som de dagligdags möter sina kompisar i? Vågar eleverna vara ansvarsfulla och lyfta sådant som kan vara obekvämt med oss vuxna om de inte tror att vi kommer att förstå? Har vi pratat om riskerna tillräckligt? Vet vi ens om vad riskerna är?

Vad tänker du kring begreppet problemlösning som nu är med i skolans mål och riktlinjer för it användning? Hur kan jag arbeta med detta med eleverna så målen nås?

Fundera över hur du idag använder dig av nedanstående förtydligande av skolans mål och riktlinjer:

Använder ni i skolan modern teknik så väl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande redan idag och vad gör du/ni rent didaktiskt?

Dela sedan gärna med dig av det så fler av de mindre bekväma kan få tips av hur man kan göra undervisning av centralt innehåll och ämnets syfte genom att integrera teknik och medier för ändamålet. Mer om det återkommer jag till i nästa inlägg där jag tittar närmre på vad som gäller för engelskan och svenskan samt delar med mig lite av hur jag gjort hittills.

Kommentarer (2)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)