Vad är Padlet och hur kan du använda det i undervisningen?

Jag brukar ofta lyfta Padlet som ett bra verktyg för en rad olika pedagogiska syften jag tänkte här kort stanna upp vid några sådana syften. Först och främst är Padlet  är en digital skrivyta för att kunna samla länkar eller tankar tillsammans så att man slipper skriva i ett dokument och på löst papper. Du kan därför också komma åt den när som helst och från vilken enhet som helst.

 

Så här kommer du igång

Först  skapar du ett konto loggar du in med Facebook- eller Googlekonto men du kan även skapa konto genom att ange din e-postadress. När du sedan har ett konto skapar du bara Padlet genom att klicka på Make a Padlet sedan skriver du in en titel för din Padlet i den högersflik som dyker upp sam om om du vill en kort beskrivning som kanske förklarar syftet med tavlan. Du väljer sedan hur du vill att det som sätts upp på tavlan ska komma – antingen fritt eller i en bestämd form. Du kan ändra detta i efterhand om du vill. Du kan även välja bakgrund genom att titta under fliken Wallpaper och klicka på more om du vill ha fler val. Längst ner i högerfliken kan du även skapa en egen kortlänk till din Padlet och den länken är den som du sedan delar till eleverna. Klicka sedan på next. Därefter väljer du om den ska vara publik eller hemlig och de som kommer åt länken ska kunna skriva eller bara läsa och sist om de som kommer åt länken ska kunna göra en kopia på din Padlet eller inte. Vill du ha den möjligheten låter du bara det vara men annars tar du bort den gula fliken på remake. När ytan sedan är klar klickar man på den så får man upp en vit ruta där man kan skriva en rubrik och sedan välja vad man vill länka upp eller skriva.

 

Dela elevarbeten

De elevarbeten som eleverna skapar kan man lätt samla via en Padlet då eleverna kan länka upp dem själva som fil från dokument eller som ljudfil eller en länk om ni arbetar i google dok via den kortlänk som du skapade när du gjorde Padleten. På så sätt kan man skapa en bank av elevtexter där de som behöver ha mer stöd kan läsa elevexempel i arbetsprocessen och de som delar får skriva för en mottagare. En annan stor fördel med Padlet är att man kan använda en ny Padlet för olika uppgifter som en klassblogg. På så sätt får du även läsare av texterna utan att behöva blogga. Det kan vara ett tips för er som inte vill gå hela vägen publikt och det inte behövs så mycket förkunskaper för att eleverna ska kunna länka upp sina texter.

 

Resurs för eget ansvar

Jag har t ex satt ihop en samling av instruerande texter för de vanligaste texttyperna. Både engelska och svenska. Det kan se ut så här:

Texttyper i svenska på Padlet

Tanken med den är att de gånger eleverna vill kunna repetera en texttyp genom en förklarande text så hittar de dem där via den kortlänk jag skapat. Då behöver inte jag lägga den tiden på det utan eleven hittar strategier för att kunna lösa problemen på egen hand och denna fungerar även om de vill kunna repetera då de är hemma och vill ha lite stöd för en skrivuppgift i annat ämne, eller om jag är ledig eller sjuk så kan de få den hjälp de kanske behöver.

Jag har byggt upp en för svenska och en för engelska som ni gärna får använda er av. Ni hittar dem via länkarna nedan:

Texttyper i svenska

Texttyper i engelska

 

Samla tankar tillsammans

Då eleverna sitter tillsammans i grupp och ska samla ihop tankar för ett projekt de ska arbeta med kan de lägga in sina tankar i verktyget och på så sätt kan jag ta del av deras ideér i realtid då jag ser vad de skriver via min skärm. Då de vet att jag läser blir det också mer gjort i grupparbeten då deras tankar syns och de kan inte smita undan. En annan fördel med detta är att anteckningarna även finns kvar om de skulle tappa bort dem eller om den som skrev är sjuk hade dem. De kan även fortsätta på annan plats än i klassrummet.

 

Synliggöra tankarna utifrån olika stimuli

Ett annat sätt är att du om lärare sätter ihop olika stimuli där eleverna efter de fått ta del av dem skriver ner en tanke, en fråga eller ett svar på någon annans fråga. Jag har tidigare skrivit om hur jag gjorde i detta inlägg Tänka med pennan för att utveckla diskussionerna.

 

Synliggöra läsningen

De gånger eleverna har läst och kommit olika långt kan man ha små tankestopp där de får tänka till kring olika frågor. Det kan till exempel vara att skriva ner ett citat som styrker karaktärerna och då tränar de på att hitta stöd i texten och tolka hur personer kan beskrivas genom deras sätt att tänka eller hur författaren beskriver dem och får en massa exempel som synliggör för dig som lärare om de kan eller behöver ha mer stöd och för varandra där de får exempel.

 

Samla länkar

Eleverna kan också få instruktioner för olika uppgifter att läsa genom att man samlar länkar där de kan hitta resurser och du inte vill lägga tid på att eleverna söker materialet själva. Där kan man också låta eleverna vara med och bidra med länkar om man vill beroende på hur man ställt in sidan. Du och en kollega kan också samarbeta på olika enheter i olika rum för ett tema ni kanske bygger upp tillsammans?

 

Det var några få tips på hur du kan använda verktyget. Vill vu även ha tips på hur du kan använda Canva eller Thinglink kan du läsa om det i ett tidigare inlägg här.

 

 

 

Kommentarer (6)

  1. Anna Östman skriver:

    Tusen tack för fler tips hur man kan använda padlet. Jag är mycket förtjust i det också. Jag använder det till bl a läxförhör för mina elever i engelska t ex. De har alla en generell språkstörning och behöver olika verktyg för att utveckla språket. Att ha en padlet där de kan dra orden till t ex bilder är ju perfekt för dem. Eleverna får också jobba tillsammans mycket med en padlet, t ex med begrepp i so eller diskussioner kring bilder.
    Att ha en padlet som en bas kring t ex skrivuppgifter är ju genialiskt. Den tar jag rakt av.

    • Annika Sjödahl skriver:

      Tack för återkopplingen. Ja det ger verkligen struktur och elever som behöver mer sådant får det.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)