Sommarpratare, multimodala inslag och temaområden

I mitt förra inlägg skrev jag om hur jag har använt mig av sommarpratare för att utveckla elevernas skrivande, utveckling ordförråd och identitet samt hur man får använda sig av bilder och musik vid inspelningen. I detta inlägg tänkte jag fokusera på hur sommarpratare kan användas för att träna läsförståelse och skapa inferenser mellan en författare och en text, mellan lyssnaren och omvärlden men där själva skrivandet av egna sommarprat inte ligger i fokus utan att använda dem som multimodala ingångar till andra texter. Har du andra tips får du gärna tipsa hur du använder dig av sommarpratare som ingångar till olika temaområden.

 

Siavosh, antisemitism och främlingsfientlighet

Jag har tidigare bloggat om en sådan planering som handlar om förintelsen och som jag genomförde i år nio. Den utgår från Siavosh sommarprat och även texter från Inte en främling. Du hittar hela upplägget här. Här har jag valt att använda delar av hans sommarprat med hans text från boken Inte en främling. Detta ledde också till ett öppetbrev som han skrivit till sin mamma och att eleverna fick skriva egna tackbrev. Ett väldigt lyckat projekt som jag rekommenderar varmt.

 

Dogge och karaktären Shuno

Ett annat exempel som jag delat är temat Shuno. I sommar pratade Dogge som är författaren till novellen och han inleder sitt sommarprat att högläsa ur novellen. Ett tips är då att lyssna på författarens egna röst när ni läser den. Hela projektet går ut på identitet och eleverna ska reflektera dels vem de själva är men även vem författaren är samt hur denna syns i novellen. Jag kommer att använda mig av delar av sommarpratet själv om jag återkommer till planeringen. Du hittar upplägget i två tidigare inlägg – här och här. Detta är också ett läsprojekt som jag rekommenderar då det syftar till att utveckla alla förmågor.

 

Fredrik Backmans En man som heter Ove

Jag skrev om Fredrik Backman i mitt förra inlägg och hur han skapar karaktärer. Om man vill arbeta vidare med En man som heter Ove vet jag att Malin Larsson har haft ett projekt kring honom. Jag har tidigare inte varit så förtjust i boken men efter att ha lyssnat på Fredrik själv känner jag en större lust att läsa om den. Jag hoppas att även elever som först lyssnar på en författare kan känna ett större sug att läsa något som hen har skrivit som jag fick.

 

Linnea Claeson och att skicka vidare eller sätta spår

Skicka vidare som jag också tipsade om i förra inlägget utifrån Linnea Claesons sommarprat kan också bli ett större tema. Kanske ni kan härma exempel på Malins upplägg som hon delat på Lektionsbanken? Detta fungerar också bra på temat Har jag lämnat spår efter mig? som också utgår från att man tänker till kring en själv och de spår man lämnar efter sig på fysiska platser men kan vidgas till de spår vi sätter hos människor.

 

 

I nästa inlägg kommer jag dela ett upplägg som jag har tänkt dela hela våren men inte hunnit. När jag i sommar lyssnade på ett sommarprat såg jag en möjlighet att använda delar av denna persons sommarprat som ett annat medie för att förstärka det lästa, lyssnade och skrivna. Personen är Miriam Bryant och du hinner nog lyssna på det innan jag delar upplägget och fundera på hur jag tänker använda det.

 

Lämna en kommentar

  • (will not be published)