Studieresa till Warszawa, Polen

Den 18-21 oktober 2017 åkte medlemmar i LR Stud vid Göteborgs universitet på studieresa till Warszawa, Polen. Med på studieresan fanns tio lärarstudenter från olika lärarprogram.

Varför Polen? Polen är framför allt intressant att besöka då landet har infört en större utbildningsreform, som oroar Polens största lärarfack Polish Teachers’ Union (ZNP). ZNP, som organiserar närmare 250 000 polska lärare är oroliga för att reformen ska avveckla 10 000-tals lärartjänster i landet. Inför resan funderade vi över hur det polska lärarfackets oro och utbildningsreformen hänger ihop. Är deras oro relevant? “Vi hoppades att studieresan skulle kunna ge oss perspektiv på hur reformen påverkar både läraryrket och lärarutbildningen”, säger Robert Ljungquist, ledamot i LR Stud Göteborgs styrelse och ansvarig för studieresan.

Nedan följer en sammanfattning av de tre dagarnas händelser och reflektioner:

Onsdag 18/10 – möte med svenska ambassaden. Svenska ambassaden gav oss en grundläggande genomgång av det politiska läget i Polen. Det var väldigt intressant att höra om de förändringar reagerande partiet Lag och Rättvisa har genomfört i landet gällande bl.a. skolan. Visste ni att Polen tidigt i höstas fick en helt ny läroplan och att stadieindelningen ändrades helt? Istället för att gå i lågstadiet i sex år, högstadiet i tre år och gymnasiet i tre år går polska barn nu i lågstadiet i åtta år och gymnasiet i fyra år. Vad innebär det att högstadierna försvinner? Jo, att ca 7000-9000 lärare blir av med jobben. Onsdagen avslutades med en avslappnad middag (självklart åt vi polsk husmanskost) tillsammans med Claes Wargskog som är rektor på svenska skolan i Warszawa. Claes berättade om hur det är vara förälder till barn som går i polsk skola och hur han ser på det polska skolsystemet och den nya utbildningsreformen.

Torsdag 19/10 – möte med pedagogiska fakulteten på Universitetet i Warszawa. Wow! Vilket möte den pedagogiska fakulteten på Universitetet i Warszawa hade anordnat för oss. Under mötet diskuterade vi bl.a. – det polska skolsystemet – den polska lärarutbildningen – skillnader och likheter mellan lärarutbildningen i Polen och i Sverige – hur den utbildningsvetenskapliga faktulteten vill minska gapet mellan teori och praktik i utbildningen. Både i Sverige och i Polen kämpar lärarstudenter med att förbättra den verksamhetsförlagda utbildningen och trots den långa utbildningen känner många sig inte förberedda inför att undervisa. Även polska lärarstudenter efterlyser ett bättre samarbete mellan universitetet och skolor! Något som chockade oss var hur lite kontakt polska lärarstudenter har med det polska lärarfacket. ZNP har ingen studentsektion och studenterna har ingen insikt i vad facket arbetar med. Varför det är så fick vi reda på under fredagens möte med ZNP…

Fredag 20/10 – möte med det polska lärarfacket ZNP. Under vårt möte med ZNP lärde vi oss otroligt mycket om det politiska läget i Polen samtidigt som vi fick en historielektion över polens, framför allt, fackliga historia. ZNP är ett av två stora fackförbund som organiserar många av polens 600 000 lärare – de har ca 230 000 medlemmar. Det ZNP framför allt arbetar med just nu (förutom att höja sina medlemmars löner) är, likt Lärarnas Riksförbunds arbete i Sverige, att ta fram en hållbar modell för hur skolan ska styras i Polen. De är stora motståndare till det regerande partiet Lag och Rättvisa och tar varje chans de kan för att protestera mot den nya skolreformen som de anser är ett steg tillbaka i landets utveckling av skolan. Gällande vår fråga om varför ZNP inte har någon studentsektionen fick vi tyvärr reda på att det i Polen inte är möjligt att organisera studenter fackligt eftersom lagstiftning endast tillåter studenter att organisera sig i ”kårlivet”. Detta gör det svårt för fackförbundet att fånga upp nya lärare tidigt. Vi hoppas att detta ändras i framtiden då både facket och studenterna efterfrågar samarbete!

Lämna en kommentar

  • (will not be published)