Löneförhandlingen för nyexaminerade

Från lönefronten hör jag den senaste berättelse via vänner som nyss tagit sin lärarexamen. I dagsläget gäller det för dem att bege sig ut på arbetsmarknaden. Problemen för nyexaminerade är många: bland annat måste de försöka hitta en skola som är villig att erbjuda en introduktionsplats. Utöver detta är det dåliga löneläget ett återkommande bekymmer.

En vän till mig sökte och blev nyligen erbjuden en tjänst som gymnasielärare. Enligt vanlig sed följer en löneförhandling och som vanligt är den föreslagna lönen låg i jämförelse med den långa lärarutbildningen.
Min vän gjorde dock ett försök att åtminstone höja lönen ett litet steg – även om det var långt ifrån 10 000 mer. Läraryrket är ett yrke som man aktivt väljer för att man brinner för att utbilda ungdomar, någonting man har läst i minst 4 år på universitetet för. Men det betyder också att skolor som är ute efter att rekrytera duktiga lärare måste kunna locka med mer än fina lokaler och gott kaffe, nämligen en bra lön.

Den aktuella skolan var inte beredd att investera i denne nyexaminerade mans lön. Och här pratar vi om 300 SEK mer i månanden för en 30% tjänst, någonting som skulle innebära merkostnader för skolan av omkring 4 000 SEK i året inklusive arbetsgivaravgift. Genom detta snålande går denna skola och dess elever således miste om en duktig lärare.

Jag hoppas att alla LR Stud medlemmar känner att de är värda en hög lön och att de står på sig i sina framtida löneförhandlingar. Om vi gör detta visar vi rektorerna och kommunerna att vi anser oss vara värda en rimlig lön med tanke på vår långa utbildning och vårt ansvar som lärare. Naturligtvis hoppas jag också på avtalsrörelsen som kommit i gång nyss, eftersom minst 10 000 mer i månaden är det vad nyexaminerade är värda.

Kommentarer (6)

  1. LRradicals skriver:

    Det är klart att lönen ska motsvara utbildningen, men inte villkoren att förglömma! Vilka villkor får den nyutexade läraren i dessa samtal? Min erfarenhet säger mig att rektor säger att”så här jobbar vi här”! Om nu mot förmodan den nyutexade skulle kunna förhandla fram en höjning med 300 skr, skulle det inte förvåna om en undervisningstimme/vecka också föll ut. Vilket blir alldeles kostnadsneutralt och fint för arbetsgivaren.
    Farlig facklig situation eftersom det snart blir norm att den som tar fler arbetsuppgifter får arbetsgivarens gunst och lite mer i lönekuvertet.
    Vad har ni studare för taktik i detta scenario?
    Jag vill gärna se att det initieras kurser för nyutexade i arbetsrätt och facklig solidaritet. Lön är viktigt men inte allt(utan att vara kontraproduktiv)

  2. Cajsa skriver:

    Undrar hur man som nyutexaminerad lärare ska kunna få en skälig ingångslön i tider av osäkerhet kring introduktionsåret, lättheten att välja redan legitimerade lärare framför de som behöver göra introduktionsår, samt överskottet på lärare inom exempelvis humaniora. Känner att jag själv inte skulle vara jättekaxig i förhandling om ingångslön utifrån min egen situation. Dock borde din vän som är färdigutbildad, såvida att han tog ut sin examen innan 1 juli i år inte behöva göra ett introduktionsår. Vet han om det?

  3. Håkan skriver:

    @LRradicals, Aktiva LR Studare får en god insyn i de arbetsrättsliga frågorna. De har möjlighet att deltaga i utbildningar tillsammans med våra yrkesverksamma ombud, en möjlighet som många Studare också utnyttjar.
    Dessutom erbjuder LR lunch- och kvällsföreläsningar kring skolpolitiska och arbetsrättsliga frågor. Jag har själv varit på flera högskolor och föreläst. Tyvärr är det svårt att locka studenter till de här aktiviteterna, men de som kommer är oftast mycket intresserade och uppskattar det vi gör.

  4. LRradicals skriver:

    @Håkan, jag vet att det förekommer i utbildningsstäderna! jag vet också att deltagarfrekvensen är låg, det kan ju bero på att problemet inte upplevs som viktigt under utbildning.
    Jag vet också hur det brukar låta efter c:a 2 år när nya lärare lyckas gå på ett medlemsmöte, och då får reda på vilka villkor som egentligen gäller. Då brukar frågorna hagla, -“kan jag säga nej till extra arbetsuppgifter?”, -“måste jag vikariera åt sjuk personal(utan ersättning)?”, -“är det rätt att jag får de besvärligaste och största klasserna i min tjänstefördelning?”, -“är det rätt att jag måste dela klassen på egen bekostnad och få en timme extra för varje klass, när jag måste labba?”, osv.. Ja, ni ser vad jag försöker säga. Detta kanske vi som organisation gemensamt skulle ta tag i! Kurser under utbildningen funkar så där! De kanske ska ligga efter anställning på arbetstid(!).
    Det händer ske en del, under ovan två år, med den fackliga kollektiva kraften på en arbetsplats.

  5. friedrich skriver:

    Hej LR Radicals, Cajsa och Håkan!
    Tack att ni läst inlägget och att ni kommenterar, det tycker jag mycket om!
    Cajsa, naturligtvis vet kompisen om att han får legitimation utan introduktionsperioden eftersom han tagit examen i tid. Det var väl en liten syftningsfel i själva artikeln, jag tänkte prata om problem som nyexade i allmänheten har. Att vara ”kaxig” under en pågående löneförhandling är säkerligen ingen givande sak att göra, Cajsa. Men det var inte meningen att uppropa till detta med mitt inlägg. Det handlar mer om att lärarstudenterna ska vara medvetna om sitt värde och inte säljer sig för 14 500 SEK som ingångslön för en heltidstjänst på grundskolan senare år.
    Håkan har jag redan beskrivit väldigt bra, LR Radicals, hur LR Studare får en insyn i de arbetsrättsliga frågorna. Ni både bekräftar mitt intryck att det är svårt att dra folk till dessa utbildningar, någonting som jag är mycket besviken över och någonting som vi i den Centrala Styrelsen jobbar mycket med, det diskuteras fortlöpande hur vi kan aktivera fler av våra passiva medlemmar till att delta i dessa mycket givande och intressanta föreläsningar.
    Naturligtvis kan en anledning till låg deltagandefrekvens från studenternas sida vara att de inte föreberedds tillräklig under utbildningen på problemen som väntar på de framtidens lärare i arbetslivet. Första frågan är då om det verkligen är universitetets uppgift att göra detta. Sedan kan jag meddela att jag kommit fram till att det finns tre kategorier av LR STudare. De som blir med i början av studietid pga. förmåner, de som tycker att det är intressant vad LR Stud har att erbjuda som roliga aktiviteter när de läser andra och tredje året. De studenter som sedan blir aktiva är främst i sista året av sin utbildning och har förstått vad det påväntar de i arbetslivet och de vill få reda på så mycket information som möjligt. Men tyvärr kommer inte alla i det tredje stadiet. Och några av de redan vaknar under andra året av sin yrkesverksamtid och ställer sedan dessa frågor. Men då är det tyvärr för sent för LR Stud att reagera, eftersom då har redan passerat en hel del tid som kunde använt för sin (facklig) fördel under studietiden. Tycka gärna till om du vill föresla några förbättringsidéer om hur vi kan ännu bättre utbilda de studenter som drar sig till utbildningar. Eller om du kan tipsa om hur vi kan få fler studenter till våra utbildningar!
    Din idée ang. utbildning för nyexader som ”kanske ska ligga efter anställning på arbetstid(!).
” tycker jag mycket om. Dessutom skrev du ”Jag vill gärna se att det initieras kurser för nyutexade i arbetsrätt och facklig solidaritet. Lön är viktigt men inte allt (utan att vara kontraproduktiv)”. Problemet här är att en student är, så snart som den är nyexade, går över till LR och inte är längre medlem hos oss studare. Men som sagt, det finns någonting för folk så länge om de är studenter, problemet är bara att de flesta studenter väl inte deltar i dessa seminarier.

  6. LRradicals skriver:

    Friedrich: Det är inte LRstuds egna problem, moderorganisationen måste bistå och uppmärksamma problemet. Inte så valhänt som sker idag, utan hitta framgångsvägar tillsammans med stud!

    Ni gör säkert er bit, jag tycker nog LR borde bli bättre på att fånga upp nyexade!!

Lämna en kommentar

  • (will not be published)