Låd mig inspirera

När man går på lärarutbildningen får man nu och då idéer och inspiration från olika seminarier och föreläsningar som man senare kan använda i yrket. Jag har själv hittills samlat på mig väldigt mycket under mina två år som lärarstudent. Det känns bra att ha en del i bagaget som man kan plocka fram, för rätt som det är så står man där framför eleverna. Men det är svårt att få prova idéerna när man själv är elev eller student.

Jag har själv pysslat ihop en liten idé som jag vill prova i praktiken. Jag kallar den kort för Frågelådan

 

 

IMG_3616 Lådan gjorde jag av att klä in en papplåda med A4-papper, sedan ritade jag frågetecken och pil med lite halvroliga färger. Jag har inte precis obegränsat med material hemma, men den blev helt okej.

 Tanken är att ställa den här lådan i klassrummet och uppmuntra elever till att lägga i lappar om vad de skulle vilja veta mer om. Det kan vara vad som helst egentligen, kanske fakta om Eiffeltornet, daggmaskar eller hur man tillverkar sirap. Man väljer sedan ut en lapp som man kan berätta om och gör en mindre research för att kunna presentera det på cirka fem minuter för eleverna (det kommer bli som en liten utfyllnadskloss när klockan närmar sig rast eller lunch). Man kanske bara berättar eller använder något digitalt hjälpmedel. Då jag läser mot förskoleklass till åk 3 använder jag gärna bilder tillsammans med text.

Skulle detta bidra till allmänbildning hos eleverna? Kanske. Att definiera allmänbildning är svårt… Men ur en elevs perspektiv, att få berätta för föräldrar eller vänner om hur högt Eiffeltornet är och i vilket material det är byggt (utan att googla) borde ge en känsla av ”jag-kan” som i sin tur borde främja elevens lust till att lära. Kuriosa equals självförtroende, equals kunskapstörst.

Jag är väldigt säker på att andra har använt sig av den här typen av lådor. Jag undrar om det blir lika bra i praktiken som i teorin?

Men varför skrev jag om detta? Jo, jag ville visa att man får vara kreativ i yrket. Man får skapa för att främja lärande. Skulle det inte fungera så får man utvärdera hur man kunde ha gjort. Vara självkritisk sedan prova igen. Det kan bara bli bättre.

 

Erik, blivande lärare förskoleklass – åk3

Kommentarer (3)

  1. Emelie Jönsson skriver:

    Kul idé!!
    Jag tänker grej of the day, fast med elevernas input! -Toppen!
    Får jag posta vidare ditt inlägg, eller länka i facebooks grej of the day? Eller så kan du göra de själv om du är medlem (eller vill bli det!?)

    • Erik skriver:

      Visst får du sprida det. Är inte medlem där men kommer nog bli det =)
      / Erik

  2. Anders skriver:

    Önskar jag själv haft en sådan låda när jag gick i skolan. Ska naturligtvis prova den när tillfälle ges. Blir antagligen till gymnasieelever i matematik eller teknik, man undrar ju lite hur de kommer att reagera. En viktig poäng för tonåringarna är att de får möjlighet att vara anonyma frågeställare, minskar prestigen, kanske tokigare..

Lämna en kommentar

  • (will not be published)